Fra pølsekoking til fast ansettelse

Etter 18 måneder som lærling i automasjon på driftsavdelingen for avløp og godkjent fagprøve, fikk Sondre Foss Haugen (21) fast ansettelse i kommunen.

en ung mann sitter ved en hvit skrivepult, foran en stor pc-skjerm. Kledd i svart. Ser mot kamera og smiler såvidt.
FAST ANSATT: Sondre Foss Haugen i driftskontrollrommet for vann og avløp. Foto: Lene Gimnes

– Jeg er veldig fornøyd med å ha fått jobb i Asker kommune. Jeg har lært masse som lærling og blitt godt ivaretatt av alle. Som yngstemann i flokken har jeg også blitt god på å trekke pølser, sier Sondre og smiler.

Historisk lærling

Sondre var historisk i Asker kommune høsten 2020, da han ble kommunens første lærling i automasjonsfaget. En automatiker monterer og vedlikeholder automatiserte systemer, som blant annet finnes i kommunens pumpestasjoner for avløpshåndtering og i vannrenseanleggene. Dette er systemer som reduserer risiko for forurensing og sørger for rent vann til Askers innbyggere.

VEAS-samarbeid

Læreplanen i automatikerfaget er omfattende og temaene strekker seg også utover fagområder som ikke kommunen direkte er involvert i eller har ansvar for.

Gjennom et samarbeid med VEAS (Vestfjorden avløpsselskap), som har et omfattende elektromiljø, fikk Foss Haugen erfaring med «ikke-kommunale» automasjonsoppgaver. I to perioder i lærlingetiden har han vært utplassert for å få erfaring på områder som ikke kommunen dekker. Til gjengjeld tok kommunen imot to automasjonslærlinger fra VEAS for at de skulle få erfaring med offentlige systemer.

Fagprøve i en kontainer

Fagprøven gikk over 15 dager i februar.

– Vi måtte finne en oppgave som dekket læreplanen, samtidig som Sondre skulle jobbe med et anlegg som måtte stenges og være strømløst mens fagprøven pågikk, forteller fagansvarlig Johan Peter Amb, automasjonsingeniør i driftsavdelingene vann og avløp. Sondre fikk oppdraget med å oppgradere en mobil pumpestasjon for avløpshåndtering, i en kontainer som til vanlig benyttes som midlertidig løsning for pumpestasjoner som er ute av drift.

– Jeg brukte mye tid på å planlegge arbeidet, hva slags deler jeg trengte og måtte bestille, tegne koblingsskjemaer og hvordan jeg skulle løse oppgaven. Midt opp i dette fikk fagansvarlig korona, og mulighetene til å rådføre seg fysisk med ham ble utfordrende, sier Foss Haugen.

Men fagprøven besto han med glans.
– Siste dag kom fagprøvenemnda og jeg skulle vise fram og teste anlegget. De simulerte flere feil som jeg skulle finne og løse. Det gikk bra, sier Sondre.

Positivt med lærlinger

Opplevelsen av å ha en lærling på driftsavdelingen, har vært positiv.
– Det har vært et friskt pust. Yngre krefter bringer med seg liv og røre. I tillegg blir vi utfordret faglig da vi må besvare spørsmål om hvordan og hvorfor vi gjør sånn og slik. Vi skjerper oss rett og slett, sier Johan Peter Amb.

Da driftsavdelingen skulle søke etter ny automatiker, var det god timing.

– Det var et lykketreff for oss at Sondre ønsket å søke stillingen, sier avdelingsleder for drift avløp, Robert Sikström. Om flere lærlinger sier han:
– Det er lite sannsynlig at vi tar inn lærlinger i år grunnet knapphet på ressurser for å ivareta et lærlingeløp med god kvalitet. Men høsten 2023 håper vi å være bedre rustet til å ønske nye lærlinger velkommen, sier Sikström.

Nytt kontrollsystem

275 vann- og avløpsanlegg og 30.000 datapunkter samles i et moderne driftskontrollsystem som skal overvåke vann- og avløpsanleggene i kommunen.

Etter kommunesammenslåingen har Asker hatt to systemer. Det gjør det krevende å ha full oversikt til enhver tid. I tillegg har kompleksiteten, automatiseringstakten og signalomfanget i anleggene økt de siste årene.
– Økt automatisering og bedre systemer for overvåking gir driftsavdelingene muligheten til å løse problemene som oppstår før de skaper forstyrrelser for innbyggerne. Vi vil få bedre tilgang til driftsdata som gir oss dokumentasjon og større kontroll med vannlekkasjer og uønskede utslipp. Effekten er at vi sparer tid, penger og miljø, sier fagansvarlig Johan Peter Amb.

Tekst: Lene Gimnes