Historielag i takt med tiden

Trodde du at historielag lever i fortiden? Da må du tro om igjen – når det gjelder Røyken Historielag. De er heldigitale, og marsjerer i takt med samtiden.

To eldre menn står på dørstokken og titter ut gjennom en åpen dør. Ser mot kamera og smiler.
SMIA: – Vi lar håndverkere få bruke smia på Hernestangen gratis, slik at publikum kan få se gamle håndverksteknikker, forteller Per Olav Berg og Bjørn Auke i Røyken Historielag. Foto: Tore Shetelig

Oldtidsmarsjen er et godt eksempel på det. Historielaget har arrangert denne marsjen i over 30 år, og nå kan interesserte deltakere finne mange detaljer om marsjruta – på nett. Marsjen går i slutten av september. Den er på 14.1 kilometer, og følger Oldtidsveien. Ruten går fra Gullaug på grensen til Lier og videre gjennom hjertet av Røyken – fram til Slemmestad.

Askermagasinet møter to superdigitale herrer i historielagets hovedkvarter i Kornmagasinet i Midtbygda. Begge er 72 år.

– For å nå yngre mennesker, det vil si to generasjoner under oss, må vi være gode på nett. Det legger vi stor vekt på, sier Bjørn Auke, nestleder i Røyken Historielag.

– Vi digitaliserer samlingene våre. Bilder av historiske gjenstander og gamle fotografier blir å finne på nett. Dessuten har vi en hjemmeside og er på sosiale medier, sier mannen som legger ned masse frivillig innsats.

Skipperstue på Hyggenstranda og smie på Hernestangen

Etter flere års rehabiliteringsarbeid og utallige timers dugnadsinnsats kunne Hyggen og Jerdal historiegruppe og Røyken Historielag nylig åpne Skipperstua på Hyggenstranda.

Skipperstua er eksempel på en tradisjonell «Strandsitter-stue» fra 1700-1800-tallet. Strandsitterstuer har gjennom tidene vært bebodd av fiskere, sjømenn, båtbyggere, roere, rekefiskere, jekteskippere og deres familier.

– Historielaget har også lagt ned 2 000 dugnadstimer på å bygge en ny smie på Hernestangen. Den er bygget i gammel stil, men er flunkende ny.  Den bortgjemte perlen på Jerdal har blitt ytterligere attraktiv, sier Røyken Historielags leder Per Olav Berg.

Les mer på historielagets egen nettside.

Oppdag Asker

Historielagene i Asker har gått sammen og laget en gratis turguide for hele kommunen. Boka er basert på hva det enkelte historielag mener er mest interessant i sitt område, og inneholder både historiske bilder og dagsaktuelle motiver. «Oppdag Asker» får du gratis på alle innbyggertorg, bibliotekene, museene og andre kulturinstitusjoner.

Tekst: Tore Shetelig