Jobber for å bedre trafikksikkerheten

– Dessverre er det mange som møter oss med frykt. De tror vi er ute etter å straffe dem, men vi går på jobb hver dag for å bidra til bedre trafikksikkerhet og trygg trafikkavvikling i Asker, sier trafikkbetjent Kristian Enersen.

Trafikksikkerhet
Foto: Torbjørn Tandberg

Asker-magasinet møter to av kommunens trafikkbetjentene på jobb - på parkeringsplassen i Elveroa. Selv om de innimellom må skrive ut forelegg – fra 300 til 900 kroner, handler deres arbeidshverdag om så mye mer enn bøter.

– Vi ønsker å ha god dialog med innbyggerne, øke deres kunnskap om trafikksikkerhet og veilede der vi kan. I gamle Røyken og Hurum var det ikke trafikkbetjenter, så dette er en ny tjeneste for mange, sier Nassima Håkonsen og kommer med et konkret eksempel: – Utenfor Villa Malla på Filtvet var det feilparkering på begge sider av veien i sommer. Da ga vi folk tips om hvor de kunne sette fra seg bilen lovlig.

En mann som feilparkerte på en bussholdeplass, ble tilbudt hjelp.

– Han hadde gått tom for olje og ventet på veihjelp. Da jeg fikk vite hvorfor han hadde stoppet der, tilbød jeg å kjøre han til nærmeste bensinstasjon, forteller Enersen.

Ute på kontroll får Nassima Håkonsen en telefon. En fortvilet kvinne har trykket feil på en parkeringsautomat. Dermed ble det 80 i stedet for 40 kroner. Trafikkbetjenten forklarer hvordan kvinnen skal gå fram for å få igjen pengene.

– Vi veileder med et smil om munnen, men må selvfølgelig også være klare og tydelige – når det trengs. Husk å ikke parkere på fortau, i busslommer og på HC-plasser. Det kan skape trafikkfarlige situasjoner. Hvis du parkerer her, blir det gebyr på 900 kroner. Ta kontakt når du ser oss og spør gjerne om råd.