Kirkens feltarbeid har fått ny varmestue

Kirkens feltarbeid i Asker har helt fram til nå hatt sin base på Elvely, med kontorer og varmestue. I over 30 år lå brakkene der – med tilbud om varme, ly og omsorg til folk i Asker.

En mann står i forgrunnen av bilde. Har presteskjorte på. og smiler. I bakgrunnen ser vi et stort rom med flere spisebord og noen lenestoler.
NY VARMESTUE: – Nå planlegger vi hvordan vi best mulig kan legge til rette for at stemningen blir tatt med fra gammelt til nytt bygg, sier gateprest Kjetil Borgenvik. Foto: Svein-Ivar Fors

– Varmestua på Elvely bar til slutt preg av 30 års bruk. Vi nærmet oss et punkt der gaffateip i store mengder ikke lenger kunne redde laminatgulvet i 1. etasje, forteller gateprest Kjetil Borgenvik.

Større og bedre

– I det nye bygget på Askerholmen har vi fått bedre plass. Varmestua har et større oppholdsrom, slik at mulighetene for å velge mellom å være sosial eller å sitte for seg selv har blitt bedre. Kokken vår har fått et mye større og betraktelig bedre utstyrt kjøkken til rådighet. Dette kommer godt med når det skal lages minst 40-50 middagsporsjoner om dagen, for ikke å si vaske opp etterpå. Lagringsplass har vi også fått mer av, slik at vi kan ta imot mer mat som askerbøringene deler med oss.

Øyeblikksomsorg

– Nødovernattingen vi driver har to senger i to separate rom. Hospitset er utvidet med to leiligheter, slik at det nå er 10 leiligheter som NAV disponerer. I tillegg er det et romslig behandlingsrom som Feltsykepleien i Asker vil bruke.

Arbeidet med nytt bygg har pågått lenge, og det har vært tett samarbeid mellom representanter fra Kirkens feltarbeid og kommunen.
– Vi er utrolig takknemlige for å ha en kommune som er villige til å investere i lavterskeltilbud og stolte over at de tenker at vi gjør jobben på en god måte, sier Askers aktive og omsorgsfulle gateprest Kjetil Borgenvik.

Tekst: Svein-Ivar Fors