Hva skjer i kulturåret?

Kulturåret 2020 er i gang, og med det avdekkes et rikholdig kulturprogram i hele kommunen.

Artister som danser
Foto: Tale Hendnes

Kort fortalt

Her har du noen forslag til hva du kan finne av kulturarrangementer de neste par månedene i regi av Kulturåret2020.

Vi får selvfølgelig ikke plass til alt som rører seg i kulturlivet i kommunen vår her, men hvis du følger med på Kulturåret 2020 på Facebook, sjekker aktivitetskalenderen aktiviasker.no, eller direkte på din lokale scene, finner du all nødvendig informasjon.

For barna

To av vårens største satsinger for barn i Asker er «Tumble in the jungle», en visuell fest med fokus på fellesskap, humor og anerkjennelse, og «Alba trosser alt». Alba er en albatross som lærer barneha­gebarn om jordens miljøproblemer på en spennende og interessant måte. Forestillingen er for barne­hagebarn, og blir på initiativ fra kommunen satt opp på Sekkefabrikken og på rådhusscenen i Sætre. Ellers bør nevnes gratis folkemusikkonsert «Dyr og rare kjerringer» i Asker kulturhus i vinterferien.

Forestillingen «Sjørøverøya» kommer til alle de tre bibliotekene (Asker sentrum, Slemmestad og Tofte), mens biokje­mikeren Hedda Johan­nesen, som kombi­nerer teater og naturfag, kommer til biblio­tekene i Slemmestad og Asker sentrum. Her blir det også flere for­tellerstunder for barn.

I anledning av at det er 100 år siden Anne-Cath. Vestly ble født, har Holmsbustuene viet februar måned til den populære barnebok­forfatteren. Her bør det være gode mulig­heter for barna til å få et lite innblikk i god gam­meldags barnekultur.

For ungdommen

Ungdommen går en travel kulturvår i møte. Mars har fått tema «Ungdommens stemme» i Kulturåret 2020. Denne måneden får vi blant annet se resultatet av filmprosjektet som nettopp har fått navnet «Ungdommens stemme». Her har et team fra UngKultur Asker (kommunens ungdomsavdeling) spurt ungdom over hele kommunen om hva de tenker om seg selv og fremtiden i Asker. Filmsnuttene slippes i mars på Facebook-sidene til Kulturåret 2020, og til UngKultur Asker.

Mars er også måneden da Ung­dommens KulturMønstring (UKM) går av stabelen, både i Asker kulturhus og Sekkefabrikken i Slem­mestad. Gjennom vinteren blir det også bordtennisturneringer på alle de seks ungdomsklubbene til UngKultur.

For de voksne

Det blir selvfølgelig litt av hvert å finne på for de voksne også. På Sekkefabrikken i Slemmestad er det fullt program med besøk av både Unni Wilhelmsen, Trond Viggo Torgersen og Tore Sagen, og Damer i Blues, for å nevne bare noe. I tillegg blir det filmklubb, jazzfest og ølsmaking. Hvis du forter deg til Holmsbu, kan du også få med deg Anne-Cath. Vestly for voksne på Holmsbustuene, som oppvarming til å ta med barna dit senere i februar, eller du kan se utstillingen om Kjell Aukrust i april.

På Venskaben i Asker sentrum, fortsetter den klassiske konsertserien. Vårens konserter har fått titlene «Roman­tikkens kveld: Kjærlighetssanger av Brahms og Schumann», «Alene ved klaveret av Thormod Rønningen Kvam» og «Mes­termøte med tre etablerte artister», og mange vil nok glede seg til DeLillos kommer til Asker kulturhus.

For hele familien

Tema for februar i Kulturåret 2020 er «Kom deg ut». Isfestivalen på Verkensvannet på Dikemark på skuddårsdagen er et perfekt eksempel på at det ikke er noen grunn til å sitte inne selv om det er vinter og kaldt ute. Her kan du prøve deg som isskjærer i god gammel stil, eller se på andre som virkelig kan det. Du kan også ta deg et oppfriskende isbad, eller få deg noe varmt å drikke i kafeen. Vintermoro på Sem er også et utearrangement for hele familien i februar.

Ved NaKuHel-senteret kan du være med på orientering og sanseløype, riding eller hundekjøring – og skileik hvis det er snø. I februar har også idrettsklubbene i hele kommunen gått sammen om å arrangere morsomme aktiviteter for alle, både ute og inne.

Vil dere derimot trekke innendørs, kan vi for eksempel friste med familiedisco i Asker kulturhus i februar, eller Turbotroll i Sek­kefabrikken i mars.

Her kan følge med på hva som skjer i Kulturåret 2020.