Magisk morgen på fjorden

Passasjerene vi møter på «Baronen» er skjønt enige om at dette er en reise på første klasse.

Et par står ved hurtigbåten

På Slemmestad brygge står samboerparet Silje A. Bøckman Mæhre (35) og Constantin G. Jung (35) og venter på hurtigbåten til Oslo. Morgensolen speiler seg i krusningene på havet og fyller luften med varm glød.

Kanskje er det lukten av sjø, synet av svaberg, stillheten, det vakre lyset i havgapet eller at det å stå på bryggen gir et snev av feriefølelse. Jeg vet ikke nøyaktig hva det er. Men det gir en annen følelse å stå og vente på båten sammenliknet med følelsene som vekkes på et busstopp.

Båten legger til kai, og sammen med Silje og Constantin går Asker-magasinet ombord. Silje jobber i Forsvarsbygg på Grev Wedels plass og Constantin i data- og analyseselskapet Bisnode på Havnelageret. Begge går fra Aker brygge til jobb.

Frokost og morgenkaffe

Paret flyttet til Slemmestad fra Kongsberg.
– En av grunnen til at vi flyttet hit var faktisk at vi kunne ta båten til jobb, sier Silje, som selv er oppvokst i Vollen. Hun tar ofte med seg frokosten på båten og hører på en podcast. Constantin ser gjerne en serie.
– Jeg elsker å stå på dekk mellom Slemmestad og Vollen og se på soloppgangen. Om sommeren kan man sitte og sole seg en halvtime hjemover, sier Silje, som ikke kommer på noen ulemper ved båten.
– 4G-signalene forsvinner midtfjords. Trenger du nett for å jobbe, kan dét være en ulempe. Men det er en svært liten ulempe sammenliknet med overfylte busser, sier Constantin.

Mindfullness i praksis

I Vollen kommer Hege Lunder (46), Eivind Hagen (46), Paul Holliday (38) og Arne Rosness (57) ombord. Hege bor i Asker sentrum og har levert datteren på Vollen Montessoriskole.

– Fra å tenke at det var tungvint, elsker jeg nå båten! Dette er mindfullness i praksis.
Hege legger til at crewet fra Norled er fantastiske.
– Kommer en passasjer løpende, venter de! Dét gjør verken toget eller bussen.

Det eneste Hege savner er noen kveldsavganger hjemover. På Eivinds ønskeliste står helgeavganger. Likevel: Eivind opplever båtturen som en reise på business class, og når det er 20 grader og sol: Som first class. Han savner verken ståplass og sild i tønne-følelsen på toget, eller kjøreturene som startet altfor tidlig om morgenen for å unngå rushen.
– Det er god plass, behagelige seter, bord til PC-en – og det er en herlig følelse å komme sjøveien til Oslo.

Bølgeskvulp og naturopplevelser

Arne er askerbøring, men har bodd 20 år i Oslo.
– Vollen er mitt sommerparadis fra barndommen. Vi bodde ved Asker sentrum, og på sommerkveldene tok faren min oss med til Vollen for å bade. For 12 år siden flyttet familien min til Skjæret i Vollen.

Arne har parkeringsplass på jobb, men foretrekker båten.
– Jeg rekker å levere på SFO, og får meg en fin spasertur. Båtturen er en perfekt start på dagen, min «zen-tid» om du vil. Bølgeskvulp og naturopplevelser, det blir ikke bedre enn det, sier Arne, som også kobler av med musikk og podcast – og sammen med kjentfolk. Han opplever at nordmenn er ekstra hyggelige på båten, noe medpassasjerene bekrefter. Det å ferdes sjøveien gjør åpenbart noe med folks sinnstemning.

Paul, bosatt på Vettre, er like full av superlativer som medpassasjerene.
– Jeg elsker båten. Den slår alle andre former for pendlertransport, sier han og legger til at om det ikke var for båten, så ville han seriøst vurdert å flytte familien til Oslo. Paul mener Asker trenger flere båter og el-båter – og mer regulering til og fra Oslo.
– Å utnytte sjøveien er nødvendig for at Asker skal kunne vokse.

Friskt på dekk

Er man ikke ordentlig våken ennå, våkner man i alle fall i den friske vinden på dekk. Herfra skimter vi Aker brygge, som bader i sol. Asker-magasinet er herved overbevist om at dette er den aller fineste måten å ankomme hovedstaden på. Men kildene lurer på om jeg ikke bare kan skrive at det ikke er noe særlig vakkert å stå på dekk en tidlig morgen – og at det faktisk er stappfullt på alle båtavgangene? Nå nærmer sommeren seg – og positiv PR vil tross alt kunne medføre økt konkurranse om plassene på dekk. Den herlige gjengen Asker-magasinet har reist sammen med ler godt. De er skjønt enige om at det ikke finnes en mer behagelig måte å komme seg fra Asker til Oslo og hjem igjen på.

Flere avganger

Kommunikasjonssjef i Ruter, Sofie Bruun, sier at responsen på økningen til fem avganger både morgen og ettermiddag er svært god.

– Vi har fått mange hyggelige tilbakemeldinger, sier kommunikasjonssjefen.
Når det gjelder passasjerutvikling har Ruter observert en vekst gjennom det siste året på om lag 5-10 prosent.

– Det er fremdeles tidlig å fastslå effekten av de ekstra avgangene, men det er ikke unaturlig å anta at deler av veksten skyldes dette.

På spørsmål om elektriske båter svarer Sofie Bruun at «Tidevind» og «Baronen» går på diesel, men at Ruters miljøambisjoner åpner for elektriske båter i fremtiden.

Busser og båter i Ruter

I sommer tok Ruter over Brakars ruter i gamle Røyken og Hurum. Dermed er det Ruter som har ansvar for buss- og båtrutene i hele Asker.

Den mest synlige endringen er splitter nye busser; mange av dem er elektriske. Det er opprettet en ny linje som går fra Hyggen via Slemmestad til Asker sentrum. Ekspressbusser i retning Oslo, starter i Sætre, Bødalen og Slemmestad.

Bussen skal bli mer attraktiv

– Endringer i samferdsel tar lang tid, understreker samferdselsplanlegger i Asker kommune, Toril Skovli.

– Det er viktig å utnytte dagens veinett på en smart og effektiv måte. Ruter og Viken fylkeskommune har utarbeidet en fremkommelighetsrapport som tar for seg hvordan vi kan gi bussen bedre fremkommelighet, særlig i rushtiden. I løpet av høsten skal vi jobbe videre med rapporten på både administrativt og politisk nivå.

Vi tar sikte på å definere tiltak som kan gjennomføres på kort- og lang sikt. Målet er å gjøre bussen mer attraktiv, og dermed øke fremkommeligheten for alle på veien, sier Skovli.

Bussruter

Noen linjer har fått hyppigere avganger, mens andre har fått noe mindre – så husk å sjekke ruten du vanligvis bruker.

Sjekk www.ruter.no eller Ruter-appen for detaljer.

Buss og passasjer

Foto: Svein-Ivar Fors.