Magisk samtidskunst til den nyoppussede kulturskolen

To stolte og surrealistiske vesener stirrer mot det fjerne. Er det et menneske og en lama som på magisk vis har vokst sammen og blitt til ett? Hvor er de på vei? Hva ser de etter?

Tre store bilder henger på veggen i hver sin ende av en trapp og et inngangsparti.
NYTT: Sluket / Kverna / Kniven av Tor Magne Gundersen ble kjøpt inn i 2022, og henger nå på Kulturskolen. Foto: Vibeke Hermanrud

På kunstlageret fant vi nylig en fantastisk kunstskatt: et stort maleri av Gitte Dæhlin uten tittel. Asker kommune kjøpte dette maleriet i 1989, og februar i år fikk det endelig et nytt hjem i den oppussede «låven» til Kulturskolen. Hva kunster Gitte Dæhlin tenke når hun skapte dette maleriet, vites ikke. Det vi vet er at hun var kjent for sine uttrykksfulle og tankevekkende menneskelignende figurer og vesener.

Gitte Dæhlin (1956-2012) var en norsk billedhugger, tekstilkunstner og tegner med utdannelse fra England og Vestlandets kunstakademi. Fra 1977 bodde hun i lengre perioder i Chiapas og Oaxana i Mexico, som påvirket hennes kunstnerskap. Det er verdt å merke seg at hun er godt representert i Nasjonalmuseets samling med fem skulpturelle verk.

Et stort maleri av en mann på ryggen til en lama.
KUNSTSKATT: Et stort maleri av Gitte Dæhlin er funnet på kunstlageret og har fått nytt hjem i den oppussede låven til Kulturskolen. Foto: Vibeke Hermanrud

Sammen med Dæhlins tre meter høye maleri, henger også to monumentale tekstilverk av Tor Magne Gundersen. Sluket / Kverna / Kniven ble kjøpt inn av Asker kommunes innkjøpskomité på den Nasjonale høstutstillingen 2022. Gjennom lag på lag med tekstiler skaper han frie og uttrykksfulle historier. Selv om de kan fremstå litt ruvende og skremmende, fremkaller det strikkede tekstilet også en følelse av noe trygt, varmt og beskyttende. Som en stor, hjemmestrikket bamse.

God kunst er med andre ord ikke entydig og har flere nivåer, og du kan selv lage dine egne tolkninger og historier.

Kommunens kunstsamling

Asker kommune har en kunstsamling på over 1500 verk. De fleste kunstverkene er å finne på rådhuset, skoler, omsorgssentre og i andre kommunale bygg og uterom.

Tekst: Vibeke Hermanrud