Dette sier Hege Søgaard Moen som er møbelforvalter i Asker kommune. Eller kanskje vi kan kalle henne endringsekspert. For etter at hun begynte i kommunen i 2022, har altså ansatte nesten sluttet helt å kjøpe kontormøbler som er nye, de handler stort sett brukt.
– Se på disse tallene, nå ble jeg faktisk enda mer positivt overrasket, sier Hege og lener seg frem over e-posten som akkurat landet i innboksen.
To tall lyser mot oss. De viser at så langt i år har ansatte i Asker kommune handlet nye kontormøbler for 44 000 kroner. På samme tid er det brukt 1,2 millioner på innkjøp av brukte kontormøbler.
Brukte kontormøbler koster halvparten av ny pris
– Jeg er kjempeimponert over at så mange medarbeiderne i denne kommunen velger å kjøpe brukt, er Heges kjappe kommentar på tallene.
Brukte møbler koster cirka halvparten av ny pris, og kontormøbler er dyrt. I tillegg har mange funnet veien til kommunens relativt nye møbellager, der ansatte leverer og henter møbler gratis. Arbeidssentrene i kommunen har bidratt med redesign av møbler som trenger en oppgradering. Men hvordan skjedde denne endringen? Hvorfor velger medarbeidere i Asker kommune brukte møbler, egentlig?
Norges første møbelforvalter i en kommune
Vi må skru tiden tilbake. Oppskriften bestod av riktig kompetanse, en del kreativitet og pågangsmot. Samt et mål om både å spare penger og redusere avfall på sikt.
Mange har hørt om kontorprosjektet som ble satt i gang da de tre tidligere kommunene ble til nye Asker kommune. Flere kontorlokaler ble innredet med brukte møbler. Det resulterte i cirka 16 millioner kroner spart, og mange ansatte fikk se med egne øyne at brukte møbler også være moderne og fine.
For å sette ombruk i system etter det vellykkede kontorprosjektet, utlyste Asker kommune stillingen som møbelforvalter. Den fikk Hege, og hun ble dermed kommune-Norges første møbelforvalter i 2022. Men hvordan få ansatte til å kjøpe brukte møbler?
– Det må være like enkelt å kjøpe brukt, som å kjøpe nytt. Og det er det i Asker kommune nå. Nesten, sier Hege.
Hun er tydelig på at kommunen ikke er helt i mål. Det mangler fortsatt god logistikk, oversikt over møbler og gode rutiner på at de som har møbler til overs og de som trenger møbler, finner hverandre.
De gode resultatene
Men så langt er det tre ting som har skapt de gode resultatene. Et internt møbellager der ansatte kan levere og hente brukte møbler, en egen rammeavtale (som det heter i kommunen) for brukte møbler og ikke minst tid. Man skaper ikke nye vaner i en stor kommune over natta, men de kommer hvis man jobber målrettet.
I disse dager lanserer Hege et internt «finn.no» i Asker kommune, slik at det blir enda enklere å bytte, frakte og reparere møbler. I tillegg holder hun på med en ny rammeavtale for reparasjon og redesign av møbler. Her er det ønske om både små og store leverandører, samt å styrke lokalt næringsliv.
Hvorfor er det så viktig å endre kjøpsvanene fra nytt til brukt?
– Vi må bruke tingene våre lengre, slik at vi reduserer avfall. Det er et viktig mål for oss i Asker kommune. I tillegg skal vi forvalte pengene vi bruker på beste måte og sørge for gode tjenester til innbyggerne. Når en ansatt fra et sykehjem opplever å ikke ha råd til et møbel, men kan komme og hente det møbelet de trenger på møbellageret, da kjenner jeg at dette er riktig, avslutter møbelforvalter Hege Søgaard Moen.
Tekst: Christina Ek Reindal