Myk overgang

Lekestart gir førsteklassingene en myk start på skoledagen og skolegangen generelt. Elevene ved Vettre skole elsker Lekestart, og skulle gjerne hatt mer av det.

En dame sitter ved et bord. Et barn står på motsatt side av bordet, med ryggen mot kamera. De har flere leker på bordet.
Lærer Ida Mikkelsen King får servert noe godt under Lekestart på morgenkvisten. Foto: Vibeke Glosli

38 førsteklassinger ved Vettre skole “mingler" i skolegården. Mens noen dingler i klatrestativet, står andre utenfor døren og venter på at det skal ringe inn. Idet klokken blir 08.30, er alles fokus rettet mot å komme seg inn i garderoben. De fleste kan ikke komme fort nok inn i klasse- og grupperommene. Der venter Lekestart, som blant annet innebærer brettspill, perling, utkledning og rollelek, avslapning med bøker i lesekroken og dialog med hverandre og de voksne.    

Blomster til mamma

– Jeg har perlet en gave til mamma, sier Mikkel Wettre Brønner-Davidsen (6), og peker på mange små blomster på et brett. 

Barne- og ungdomsarbeider Morten Reiersen er i ferd med å stryke over perlebrettet.    

– De ble fine og flate, sier Mikkel tilfreds da han ser resultatet. 

Tuva Elders Flugstad (5) tegner – og har sortert fargeblyantene etter regnbuens farger, sånn at det er enkelt å finne den hun trenger. Adrian Rrahmani (6) beundrer hvor fint blyantene ligger ved siden av hverandre. Tuva sier hun kan hjelpe ham med å gjøre det samme. Adrian lyser opp. Det vil han gjerne. Med fargene på plass, går han i gang med å tegne en stor lastebil. 

Trygg start

Lekestart innebærer å starte skoledagen med barnestyrt lek med støttende ansatte. Lek er noe barna mestrer og kjenner igjen fra barnehagen. Sammen med noen få andre skoler, startet Vettre skole med dette i fjor. I år har mer enn 20 skoler i Asker innført Lekestart.

– Hvordan er det å starte dagen slik?

– Det er fint. Vi elsker lekekjøkkenet og kostymene, sier Knut Wennberg Gløersen (6). 

Helle Haugland Flølo (6) nikker. 

– Jeg har kjøkken hjemme også, men dette er bedre siden det har vask og ovn, sier hun. 

– Ja, det er veldig fint og flott, sier Knut. 

Ollie Stavedal-Hoelstad (6) er enig, men legger til at han også liker å spille “3 på rad”, noe han forsøker å gjøre hver morgen. 

Flere barn leker med et lite kasseapparat.
Kafé- og butikklek er populært på Lekestart. Foto: Vibeke Glosli

 

En stooor forskjell

– Hva er den største forskjellen på å være i barnehagen og ha Lekestart?

– Det er en stooor forskjell. I barnehagen lekte vi hele dagen. Nå er det bare en halvtime, svarer Knut. 

– Nei, Lekestart er ikke mer enn seks minutter. Det burde vært mer, mener Helle. 

– Jeg tror det varer en time, sier Ollie. 

Knut spør lærer Ida Mikkelsen King, som sier at de har Lekestart i en halv til én time.     

Trygg på frilek

King er utdannet barnehagelærer og har ti års erfaring som pedagogisk leder, før hun begynte på Vettre skole.

– Jeg er trygg på frilek, og Lekestart krever ikke så mye mer enn det. Vi hadde ikke mye utstyr da vi startet i fjor, men har bestilt litt nå, i tillegg til at vi har fått leker fra foreldre – og mine barns gamle lekekjøkken har nå fått plass her, sier hun. 

I en temaperiode i fjor ble rommene omgjort til bamsesykehus. King fikk plastsprøyter, munnbind og annet utstyr fra foreldre som jobber i helsevesenet, og barna hadde med seg kosedyr som ble behandlet på bamsesykehuset. Elevene ble også inspirert til å dra bamsesykehus-temaet inn i Lekestart.

– Det blir nok bamsesykehus i år også, sier King. 

Tre barn sitter i en sofa og ser mot kamera. De smiler.
Helle Haugland Flølo (6), Knut Wennberg Gløersen (6) og Ollie Stavedal-Hoelstad (6) ville alle gjerne hatt mer av Lekestart i skolen. Foto: Vibeke Glosli

 

Viktigheten av «å få til»

Kommunalsjef for grunnskole, Terje Larsen, sier de har erfart at en del elever strever med å finne seg godt til rette i undervisningen når de begynner på skolen. 

– Lekpreget læring gir ofte en annen inngang og en opplevelse av å mestre skolearbeidet. Lekestart er en fin måte å gjøre overgangen til læringsaktivitetene enkel for barna fordi de opplever å være aktive og «å få til», sier Larsen. 

Omsorg på morgenkvisten

– Omsorg har en stor plass i Lekestart. Noen forteller at de er trøtte – og andre trenger en prat eller litt hjelp til å komme i gang. Det er fint å ha mulighet til å gå rundt å se og høre hvordan barna har det, sier King, og legger til at det også er mye sosial trening i Lekestart. Barna blir bedre kjent og viser omsorg for hverandre gjennom leken. Når det oppstår uenigheter og konflikter, benytter de voksne anledningen til å veilede og støtte barna. 


Lekestart

Lekestart springer ut fra Bygge Bro, Asker kommunes standard for kontinuitet og sammenheng mellom barnehage, SFO og skole. Det handler om at barn og foreldre skal oppleve en forutsigbar overgang fra barnehage til SFO og skole, for å skape større helhet og sammenheng i barnas oppvekstmiljø.

 

Tekst: Kjersti Salvesen