Nabo Liv roser stille, miljøvennlige gravemaskiner

Elektriske gravemaskiner brukes til å anlegge vannledning på Nesøya. – Det er deilig at de jobber så stille. Derfor kommer jeg hit med kringle, sier nabo Liv Erdahl Skøien.

To personer på anleggsplass smiler mot kamera, en har hjelp i hånda, den andre holder et stort rør
HYGGELIG NABO: Liv Erdahl Skøien i prat med miljørådgiver Jonas Vevatne. Foto: Tore Shetelig

Hun bor i Storengveien og er nabo til den 600 meter lange vann- og avløpsledningen som anlegges der. Det bygges også en ny pumpestasjon.

– Jeg synes de jobber så stille og pent at de innimellom fortjener kaffe og kringle. De har jo holdt på her helt siden september i fjor, sier Liv til ASKER-magasinet.

Maskinfører Ronnie Jensen kjører en 25 tonns elektrisk gravemaskin.

– Jeg synes det er veldig hyggelig å bli satt pris på av naboen, sier mannen som har kjørt gravemaskin i 15 år.

Ronnie ble elektrisk i fjor høst.

Lukter ikke diesel lenger

– Nå lukter det ikke diesel av meg lenger. Hurtigladingen, for å få strøm nok til hele arbeidsdagen, gjør jeg i lunsjpausen, forteller maskinføreren.

Jonas Vevatne er miljørådgiver i Asker kommune.

– Det er flott å ha med sånne positive karer på laget. Ronnie er en ekte pilotgraver. For jobben her på Petersrønningen er et nyskapende prosjekt.

To elektriske gravemaskiner er i sving. I tillegg til den Ronnie kjører, er det også en mindre maskin, som veier 12 tonn.

Strømmen til begge maskinene kommer fra en mobil batterikontainer. På den måten slipper man å bygge en trafostasjon til en halv million på alle stedene der det skal utføres et så omfattende anlegg som VA-ledningen i Storengveien. Til sommeren åpner veien igjen.

Rør som er gode for miljøet

Asker ligger langt framme i miljøløypa i Norge – både når det gjelder gravemaskiner og nye rørtyper. Det brukes derfor fossile plastrør. Plastråstoffet er nafta fra finsk skogindustri. Det legges også ned en ny type trerør. De holder i hundre år.

Jonas Vevatne følger opp bygge- og anleggsprosjektene i Asker. Den tidligere klimaforskeren sier at det har vært en utrolig positiv utvikling på miljøfeltet.

Krav til pukken også

– Vi jobber ikke bare med hva som kommer ut av eksosrøret på gravemaskinene. Vi ser på hvordan sammensetningen av rørene er, og hvor materialene kommer fra. Til og med pukken her på anlegget stiller vi klimakrav til – med tanke på hvordan den er produsert. Det krever mye energi å knuse stein. Derfor forsøker vi å velge miljøvennlig hele tiden. Pukkstein skal knuses færrest mulig ganger – av hensyn til miljøet. Vi forvisser oss også om at steinen er kortreist, forteller miljørådgiveren.

Et annet poeng med de lydløse gravemaskinene, er sikkerheten på arbeidsplassen.

– Ofte har vi en mann i grøfta med krafse – mens jeg graver. Kommunikasjonen mellom oss to er blitt mye lettere. Nå hører vi hverandre mye bedre. Dermed blir jobben tryggere, sier Ronnie Jensen.

klimaregnskap 2.JPG

STILLEGÅENDE: Maskinfører Ronnie Jensen foran sin 25 tonns elektrisk gravemaskin. FOTO: Tore Shetelig

Utslippsfritt i 2025

Ragnar Sand Fuglum er direktør for samfunnstjenester i Asker kommune.

– Bakgrunnen for kommunens miljøsatsing er en helt fersk klimaplan. Vi har veldig høye ambisjoner på utslippskutt. Målsettingen er at alle kommunens anleggsplasser skal være utslippsfrie i 2025. Så vi må øve oss. Derfor tester vi ut maskiner, metoder og teknologi, sier direktøren.

Tekst: Tore Shetelig

• Utslippene fra norske anleggs- og byggeplasser må ned fram i årene fram mot 2030.
  • Ifølge SSB slippes det ut 854.000 tonn CO2 i året fra norske byggeplasser.
  • Asker kommune vil nå målet allerede i 2025 – i samarbeid med Ohmia Construction (et datterselskap av TrønderEnergi) og NordicBooster.
  • Enova SF støtter prosjektet med 15 millioner – for å få testet ut nye måter å levere energi på.