Nær to millioner kroner til lokale drømmer

Bor du i Heggedal, Slemmestad eller Tofte og har en idé til glede for fellesskapet, kan drømmen din gå i oppfyllelse med tilskudd fra lokalsamfunnsutvalget der du bor. De har til sammen nær to millioner kroner i potten.

Mennesker på tur i skogen.
Foto: Torbjørn Tandberg.

Fra Bente Roestad, daglig leder i Blekkulfklubben, hørte om tilskuddsordningen til to søknader var innvilget, gikk det knappe to måneder. Går alt som planlagt, vil barn som legger turen til eventyrlige Holtnesdalen i Holmsbu eller kyststien mellom Vollen og Slemmestad, allerede i sommer glede seg over skiltet Barnas Blekkulfsti med morsomme figurer og lærerike miljøposter. Den lille blekkspruten og vennene hans har i mer enn 20 år lært barn om hvorfor miljøvern er viktig, med særlig fokus på forurensning i havet.

– Jeg er overbevist om at når barn blir glade i naturen, blir det også helt naturlig for dem å ta vare på den. Derfor er disse naturstiene viktig for Blekkulf og vennene hans, forklarer Bente Roestad.

Miljøorganisasjonen har mottatt 50 000 kroner som delfinansiering til hver av de to stiene, og nå jobber miljødetektivens venner med å få på plass ytterligere finansiering.

– Nå har snøballen begynt å rulle, og vi våger å tenke store tanker med lokalsamfunnene i ryggen, sier Roestad entusiastisk.

Mer i potten

Medvirkning og engasjement i lokalsamfunnet er viktig for demokratiet. For å motivere folk til å delta og bry seg, har kommunens tre lokalsamfunnsutvalg fått midler til lokale tiltak som fremmer aktivitet og felleskap på tvers av alder, kulturell bakgrunn og organisasjonstilhørighet.

– I tillegg til to Blekkulf-stier, har det også blitt gitt tilskudd til belysning i en treningstrapp i Heggedal, oppgradering av en sliten lekeplass i Bødalen og ny utendørs kunstutstilling i Holmsbu, forteller virksomhetsleder for innbyggertorgene, Charlotte Sætre, og legger til:

– Det er flere penger i potten og fortsatt mulig for innbyggere, organisasjoner og andre lokale aktører å søke om tilskudd. Vi oppfordrer til samarbeid i nabolagene, og søknader der flere står sammen prioriteres.

Lokalsamfunnsutvalgene behandler søknadene fortløpende og håper å se flere gode forslag til tiltak fra engasjerte ildsjeler.