NAV Asker er mer enn et kontor

NAV Asker er mer enn et sted for saksbehandling. De ansatte jobber aktivt ute i lokalsamfunnet, tett på både arbeidssøkere og arbeidsgivere, for å gi bedre oppfølging og støtte. Denne tilnærmingen gir gode resultater og bygger tillit.

To damer står foran et innbyggertorg og tar selfie. I hånden har den ene noen dokumenter. Begge ser mot kamera og smiler.
Jobbsjansen med Silje og Bahareh på vei til IT-nettverket en fredag ettermiddag. Her bygger deltakerne nettverk, støtter hverandre og deler erfaringer. Foto: Silje Fevik

NAV Asker prioriterer å møte brukerne der de er. Ved å være til stede på arbeidsplasser og i lokalsamfunnet, får de bedre innsikt i behovene til både arbeidstakere og arbeidsgivere.

– Mange brukere foretrekker å møte oss utenfor kontoret. Det skaper en bedre dynamikk og gjør relasjonsbygging enklere, sier lederen for NAV Asker, Jan Kåre Melsæther. Når de møter folk hos arbeidsgivere, oppstår det flere muligheter for samarbeid. Det gir et bedre utgangspunkt for veiledning, og de ser positive effekter for både brukerne og arbeidsgiverne.

Ansatte i NAV Asker melder også om økt entusiasme når de får komme ut i felt.

– Ved å besøke arbeidsplasser får vi et innblikk i hverdagen til både arbeidstakere og arbeidsgivere. Dette gjør oss bedre rustet til å matche kandidater med ledige stillinger, forklarer Melsæther.

Nærbilde av Jan Kåre Melsæther
Jan Kåre Melsæther, Leder Nav Asker. Foto: Marlen Langeland Hagen

 

Tettere oppfølging gir bedre resultater

Å være til stede ute gir NAV Asker muligheten til å veilede brukerne mer direkte.

– I stedet for å forklare hva de skal gjøre, kan vi vise det sammen med dem. Dette skaper trygghet og gir bedre resultater, sier Melsæther. Han legger til at sikkerheten alltid er ivaretatt gjennom risikovurderinger. NAV Asker prioriterer å være synlige i hele kommunen.

– Asker er en stor kommune, og vi ønsker å nå ut til flest mulig. Vi møter brukerne der de er, spesielt de som har utfordringer med å komme seg til NAV-kontoret eller bruke digitale løsninger, forklarer lederen.

En mann og en dam sitter bak en bærbar pc. Begge ser på skjermen og smiler.
Jobbkonsulent Silje Thomassen veileder annenhver onsdag på Jobbkafe fra kl.10-14 på Borgen Innbyggertorg. Her tilbys en uformell samtale med fokus på å oppdatere Cv, skrive jobbsøknader og øve på jobbintervju. Foto: Marlen Langeland Hagen

 

Samarbeid med arbeidsgivere og innbyggertorg

NAV Asker benytter også innbyggertorgene som møteplasser for å være tilgjengelige for folk flest.

– Jobbkaffe er et av våre faste tiltak. Her kan vi møte folk uformelt og veilede dem videre mot jobb. Men vårt viktigste treffpunkt er hos arbeidsgivere, hvor vi kan skape direkte kontakt mellom arbeidssøkere og arbeidsplasser, sier Melsæther. Det gjør at NAV kan tilpasse tjenestene sine bedre til den enkelte brukers behov, samtidig som arbeidsgivere får bedre innsikt i hvilke kandidater som finnes.

– Vi har ikke ressurser til å opprette egne Nav-kontorer overalt. Derfor fokuserer vi på også å være ute, hvor vi møter brukerne der de trenger oss mest. Dette kan være på skoler, hos oppvekstsektoren (eller andre kommunale samarbeidspartnere), eller direkte hos arbeidsgivere. Vi ønsker å utvide samarbeidet med flere kommunale virksomheter og arbeidsgivere for å inkludere flere i arbeidslivet.

Fire personer sitter i en sofa. Alle ser mot kamera og smiler.

Jobbsentralen som alltid jobber ute og med base på Innbyggertorget i Asker sentrum hver onsdag fra kl.15-19. Her får ungdom mellom 16 og 26 år hjelp med CV, jobbsøknader og forberedelser til jobbintervju. Vil du vite mer, kan du følge Jobbsentralen på instagram. Foto: Marlen Langeland Hagen

 

Veien videre for NAV Asker

NAV Asker ønsker å fortsette med sitt arbeid ute i felten, med fokus på spesialisert oppfølging gjennom jobbkonsulenter og jobbespesialister.

– Det handler om å være tett på brukerne for å forstå deres behov og gi dem støtten de trenger for å komme i arbeid, sier Melsæther. Vi satser på å bruke tid på utadrettet virksomhet der vi kan, noe som bygger tillit og gjør overgangen til arbeidslivet enklere for mange av våre brukere, avslutter lederen.

 

Tekst: Marlen Langeland Hagen