Ola og Wendy er helt trygge på biblioteket

Hun er arbeidsledig hotelldirektør. Han er pensjonist. Wendy Hennie-Røed (43) og Ola Holst (83) roser de ansatte på Asker bibliotek for å ha gjort denne viktige møteplassen trygg i en krevende tid.

Asker bibliotek
Foto: Torbjørn Tandberg

Begge har felles glede og nytte av Asker bibliotek. De er i hver sin ende av det vide spennet av brukere. De boklige interessene er også helt forskjellige for småbarnsmammaen Wendy og Ola som kom til Asker allerede i 1940.

– Biblioteket har vært spesielt viktig for meg under koronaen. Dette er mitt annet hjem. Å komme hit er en ypperlig måte å se og treffe folk på. Jeg er her tre ganger i uka, forteller Konglungen-mannen.

Han er ikke på nett, og skryter av de hyggelige ansatte som hjelper ham med å finne opplysninger på skjermen.

– De er alltid blide og veldig hjelpsomme. Ikke rart at jeg stortrives her. Jeg har alltid følt meg helt trygg i disse omgivelsene, også etter at koronaen kom til Norge i mars, sier pensjonisten.

Hver gang han er på besøk, pløyer Holst gjennom seks aviser. Bøker låner han ikke.

– Bøker har jeg nok av hjemme. Hyllemeter på hyllemeter om kunst og kulturhistorie, forteller 83-åringen.

For hektisk hjemme

Wendy Hennie-Røed sluttet som hotelldirektør fordi tiden ikke strakk til på hjemmebane. Øyvin (3) og Una (2) er i en alder hvor det ble for krevende å ha ekstra lange dager på jobb.

– Jeg sa opp noen få måneder før koronaen kom, så det viste seg jo å ikke være noe sjakktrekk. Nå opplever jeg at det er vrient å skaffe seg ny jobb, selv om jeg er villig til å omskolere meg. Da er det ekstra hyggelig å komme hit.

43-åringen fra Gullhella kombinerer jobbjakt med å låne barnebøker.

– Nå er det en bok om kroppen som er ekstra interessant for Øyvin. Han sluker den. Jeg synes det er topp at vi kan låne bøker, og er veldig for gjenbruk og en ikke-materialistisk livsstil.

Trygge omgivelser

Ole Rype er konstituert biblioteksjef i Asker kommune.

– Hva gjør dere for å skape trygge omgivelser for både brukere og ansatte?

– Vi har en løpende dialog med kommuneoverlegen for å kunne tilpasse våre tiltak til de enhver tid gjeldende regler og anbefalinger. Vi legger bl.a. opp til stor grad av selvbetjening, sørger for god avstand mellom våre besøkende og har håndsprit tilgjengelig flere steder i våre lokaler.

– Biblioteket er en møteplass for mange. Etter at alt stengte ned i mars, skjønte vi fort hvor viktig det var å kunne holde åpent – i en eller annen form. Vi fikk stadig spørsmål om når vi skulle åpne igjen. Vi måtte også være kreative i de ukene vi holdt stengt for å finne et minimumstilbud for våre innbyggere. Da ble «poseutlån» løsningen. Folk kunne bestille bøker på nett og få dem utlevert i poser utenfor bibliotekinngangen, forteller Rype.

Biblioteksjefen og de 31 ansatte pustet derfor lettet ut da de i midten av mai kunne gjenåpne, selv med flere restriksjoner.

– Vi innførte publikumstelling og hadde kapasitet til å slippe inn 300 mennesker om dagen – mot 1000 når det ikke er korona. Tilstrømningen var god med én gang. Det var veldig inspirerende å se hvor viktig det var for folk å få komme tilbake for å få litt påfyll i hverdagen, sier Rype.
Driften har vært lik ved alle avdelingene – i Asker sentrum, Slemmestad, Heggedal, Midtbygda og Tofte.

– De ansatte har gjort en enorm innsats i en vanskelig og omskiftelig tid. De fortjener all skryt de kan få, og det gjør brukerne våre også.

Foto: Torbjørn Tandberg.