Ønsker velkommen til ny helsestasjon

På Heggedal Torg, der det nye innbyggertorget holder til, finner du ikke bare bibliotek, kafé og veiledningstjenester på et innbyggertorg, men også en splitter ny helsestasjon.

Helsesøster hjelper mor og barn på helsestasjon
VIKTIG TILBUD: Helsestasjon er et viktig lavterskeltilbud for mange småbarnsforeldre. Også for Jannicke Hedum Bakken, som har to gutter – Robert på 2,5 år og Kristoffer på bare 18 uker. Her sammen med helsesykepleier Bente Nordhøy Kristensen under Kristoffers kontroll i mars. Foto: Elin Eike Worren

I februar flyttet helsestasjonen i Heggedal til flunkende nye lokaler i 2. etasje på Heggedal Torg. Her har tjenesten over 100 kvadratmeter å boltre seg på. Avdelingsleder Lene Sofie Tekfeldt Hansen er overbevist om at de lyse, trivelige og moderne lokalene vil gi et løft for både innbyggere og ansatte.

– Tidligere lå vi i underetasjen på Heggedal skole, før vi i 2002 flyttet til det gamle postkontoret i Heggedalsbakken 6. Nå kan vi endelig ønske velkommen til vårt nye «hjem» og til moderne og funksjonelle lokaler som er tilpasset våre tjenester. Det vil komme barn i Asker og deres foreldre til gode, sier hun.

Viktig lavterskeltilbud

Helsestasjonen i Heggedal dekker områdene Heggedal, Vollen, Stokkerskogen og Hallenskog, og er et gratis lavterskeltilbud for alle barn i alderen 0-5 år og deres foreldre. Her finner du både sekretær, helsesykepleier, lege og fysioterapeut. Helsestasjonens viktigste oppgaver er å bidra til et godt samspill mellom foreldre og barn, veilede slik at foreldre opplever mestring i foreldrerollen samt fremme fysisk, psykisk og sosial utvikling hos sped- og småbarn.

– Våre dyktige ansatte tilbyr alt fra hjemmebesøk, helseundersøkelser og vaksinasjon til oppfølging av barn med spesielle behov og veiledning for foreldre som trenger ekstra støtte. Vi har tett samarbeid med både barnehager og andre fagenheter i kommunen for å kunne gi best mulig tilbud, sier helsesykepleier Bente Nordhøy Kristensen.

I dag har helsestasjon fem ansatte. De nye lokalene gjør det mulig å utvide tjenestetilbudet ytterligere.

– Nå har vi fått flotte konsultasjonsrom, et stort og trivelig venterom der familien kan sitte etter vaksinering, og et eget lege- og fysiorom med godt utvalg av utstyr. Vi har god plass, og håper at vi til høsten også kan tilby jordmortjenester én gang i uken, forteller Nordhøy Kristensen.

Under ett tak

Flyttingen til Heggedal Torg innebærer at helsestasjonen nå blir en del av Heggedal innbyggertorg. Her finner du blant annet kommunal informasjon/veiledning, bibliotek, kulturarena og kafé. Også Heggedal nærmiljøsentral har kontor på innbyggertorget.

– Innbyggertorget skal være en møteplass for alle – et sted hvor det er godt å være enten man har et ærend eller ikke. Det skal også være et sted for samarbeid, og vi ser frem til å samarbeide med flere aktører på innbyggertorget om våre tjenester. Allerede nå planlegger vi flere felles aktiviteter som kan arrangeres når smittesituasjonen tillater det, forteller Tekfeldt Hansen.

Skryter av tilbudet

Jannicke Hedum Bakken, som har to gutter, har brukt helsestasjonen flittig de siste to og et halvt årene, og har bare lovord å si om tilbudet.

– Det er alltid trivelig å være på helsestasjonen. Alle er så innmari hyggelige, fra helsesykepleiere og leger til sekretæren som svarer på telefonen når du ringer.

Som sped- og småbarnsmor har hun – på lik linje med andre foreldre – mye nytt å forholde seg til, og kan til tider føle seg usikker. Da er helsestasjonen god å ha.

– Det å ha en fast helsesykepleier som følger dine barn fra de blir født til barna begynner på skolen, og som kjenner deg og din familie godt, er uvurderlig. Det blir som å ha én ekstra med på laget – en som følger opp, veileder, informerer og støtter deg i de mange avgjørelsene du tar i foreldrerollen. Spesielt som førstegangsmor er det mye du lurer på når du får barn, men også med barn nummer to dukker det opp nye problemstillinger. Jeg føler at jeg kan spørre «vår» helsesøster om alt mulig, fra de enkle tingene til utfordringer som jeg kan oppleve som vanskelig, sier hun.