Det sier pårørendekoordinator Anne Katrine Bagstevold. For to år siden opprettet Asker kommune to stillinger som har som oppgave å støtte pårørende – særlig dem med tyngende omsorgsoppgaver over lengre tid. Sammen med rådgiver Annette Sett Gjessing har hun blant annet kartlagt pårørendes ønsker og behov.
– Noe av det som går igjen som behov er trygghet for at den man er pårørende til får riktige helsetjenester til rett tid, mulighet for avlastning når det trengs, og møteplasser hvor de kan treffe andre i lignende situasjoner, og dele erfaringer og kunnskap, sier Gjessing.
Møte pårørendes behov
Kartleggingen har gitt mye innsikt og ført til flere nye tiltak og aktiviteter. I april ble det for første gang arrangert et informasjonstorg om kommunens tjenester til personer med nedsatt funksjonsevne.
– Her kunne brukere og pårørende oppsøke foredrag og stands, og få den informasjonen de hadde behov for, på én og samme kveld. Med over 250 besøkende ble dette et vellykket arrangement, og er et typisk eksempel på noe som ble til etter ønske fra pårørende. Nå planlegger vi årlig gjentagelse, sier Gjessing.
– Sammen med de ulike virksomhetene innen helse og omsorg har vi invitert til en rekke samlinger for pårørende, eksempelvis alle bo- og omsorgssentrene og hjemmesykepleien. Vi opplever at pårørendesamlinger er med på å bedre forståelsen for hverandres situasjon og synspunkter, og fører til bedre samarbeid mellom ansatte og pårørende, sier Bagstevold.
Pårørendekafé er et annet tiltak som gjennomføres regelmessig på Frivillighetens hus Hasselbakken i Asker og på Sætre Gård i Sætre. Kafeen er en uformell møteplass hvor pårørende kan samtale om løst og fast, ta opp temaer, dele erfaringer og støtte hverandre.
– Bare ta kontakt!
Bagstevold og Gjessing har erfart at mange pårørende synes det er vanskelig å finne informasjonen de trenger på nettsiden. Derfor samarbeider de nå med de ulike virksomhetene innen helse og omsorg og nettredaksjonen for å tydeliggjøre og forenkle informasjon om tilbud og tjenester.
Ellers oppfordrer de pårørende til å ta kontakt.
– Pårørende trenger ingen agenda for å ringe meg. Noen ønsker veiledning, andre å bli lyttet til og få råd i en krevende situasjon. Målet er å være en enkel vei inn til kommunen. Jeg vil gjerne bidra der jeg kan for å gjøre hverdagen litt enklere for pårørende, sier Bagstevold.
– Vårt ønske er at pårørende skal bli sett, møtt og hørt, sier Gjessing.
Er du pårørende?
- Har du spørsmål, eller trenger noen å snakke med, kan du gjerne kontakte pårørendekoordinator Anne Katrine Bagstevold: 45 61 29 67 eller parorende@asker.kommune.no
- Du finner også mye nyttig informasjon på våre nettsider om pårørendestøtte
Tekst: Marit Asheim