Pumptrackbane, zipline og treningspark på Borgen

I juni åpnet en splitter ny friluftspark på Borgen, til glede for små og store.

Mange barn på sykler i aktivitet på en sykkelbane. i bakgrunnen ses flere mennesker og en aktivitetspark med ulike treningsaparater.
POPULÆR: Nær 300 store og små møtte opp under åpningen av friluftsparken. Foto: Anders Engen

– Borgen vel har jobbet for å utvikle friluftsparken siden 2017, sier Lars Timberlid Lundheim i Borgen Vel.

Han forteller at barn og unge har vært med å tegne forslag til hva de ville ha i en slik park. Mange har også bidratt til det flotte anlegget.

Flott plassering

Friluftsparken ligger fint til, på nedsiden av parkeringsplassen til Vardåsen skisenter. Her er en splitter ny pumptrackbane, zipline, treningspark og et eget amfi tatt i bruk.

–  Etter hvert skal også friluftsparken utvikles videre med en gapahuk og en multisportbane, sier Lundheim.

Borgen vel eier og drifter parken, med god dugnadshjelp. Mange har stått på for å få anlegget på plass, og natt til åpningsdagen jobbet for eksempel lokale ungdommer for å få pumptrackbanen helt ferdig.

Fantastisk samspill i nærmiljøet

Åpningsarrangementet, som samlet hele frivilligheten på Borgen, var støttet av kommunens Aktivitetspott. Her spilte Borgen skole musikkorps, elever fra Borgen ungdomsskole sang, BMX-utøvere viste triks, DNT Asker Turlag og Aktiv YNG arrangerte aktiviteter, og det var utlån av sykler fra BUA Heggedal og Nærmiljøsentral. Anton Sport Asker stilte med premier, det var gratis servering fra Kafe Kime – mens Lions Club Borgen delte ut 200 is! I forkant hadde barna i Lilleborgen barnehage pyntet parken.

Alle i aktivitet

Asker kommune ønsker flere slik anlegg velkommen. I 2021 vedtok Asker kommune Temaplan idrett, friluftsliv og fysisk aktivitet 2021-2033 hvor målet er å få Alle i aktivitet. Sammen med innbyggerne skal kommunen og samarbeidspartnere bidra til å få realisert målet om et enda mer aktivt Asker.

Søk støtte fra Aktivitetspotten

Ønsker du eller din forening å bidra til aktiviteter, arrangementer og prosjekter i Asker-samfunnet? Søk aktivitetsmidler fra Aktivitetspotten, neste frist er 1.november. Les mer om kommunens tilskuddsordninger til kultur, idrett og frivillighet.

Tekst: Ingrid Drivenes