Skattkiste med stein og fossiler

I høst feirer Fossildagene tiårsjubileum. En helg spekket med aktiviteter for både barn, ivrige amatører og fagmiljøet.

En svart trilobitt i en steinblokk er i forgrunnen av bildet. I bakgrunnen ser man trær og siloene i Slemmestad.
TRILOBITT: Under Fossildagene er det mulig å både se og lære mer om spennende funn i Slemmestad. Foto: Inger-Marie Morberg Gabrielsen

– Slemmestad geologisenter har lang tradisjon med å arrangere aktiviteter i forbindelse med Geologiens dag, forteller Inger-Marie Morberg Gabrielsen, rådgiver og ansvarlig for Slemmestad geologisenter.

10 år med Fossildagene

24. og 25.september arrangeres Fossildagene, med mye spennende på programmet. Man kan blant annet male trilobitt- og dinosaurfigurer, pusle et dinosaurskjelett eller lete etter skatter i sementrøret.

– I år blir det dessuten foredrag om årets tema «geologer på jobb» av Hans Arne Nakrem. Reidar Müller kommer også med sitt populære foredrag «Supervulkaner og digre dinosaurer», sammen med Sigbjørn Lilleeng. Lilleeng tegner det som fortelles om, sier Gabrielsen.

Geologiens Dag er en stor nasjonal dugnad, med hovedformål å få barn og unge interessert i geologi. I Slemmestad startet Fossildagene opp i 2012, og gjennom årene er det etablert flere tradisjoner.

– Som alltid vil det også denne gangen bli fossiljakt med Jørn H. Hurum, og salgsmesse med forskjellige boder å besøke for en prat om stein og mulighet for en god handel.

Midt i smørøyet

Slemmestad ligger midt i smørøyet av Oslofeltet, og har i over hundre år vært kjent som en skattkiste for dem som er interessert i stein og fossiler. Innenfor et lite område finnes rester av liv gjennom store tidsspenn og utallige typer bergarter og mineraler.

– Det er først og fremst ute den spennende geologien er å finne, men inne i Trilobox - Slemmestad geologisenter kan man se smakebiter – spesielt våre fantastiske trilobitter, sier Gabrielsen.

Slemmestad geologisenter

Geologisenteret ble bygget opp ved hjelp av en stipendiat fra Naturhistorisk museum, UiO, og åpnet i 1994. Senteret var samlokalisert med biblioteket og Cementmuseet frem til 2018, da det flyttet ut i eget midlertidig lokale, som fikk navnet TRILOBOX. Geologisenteret er fortsatt en del av biblioteket og bemannes herfra.

Tekst: Marit Asheim