Styrker undervisning i digitale kunstuttrykk

I høst utvider Asker kulturskole sitt animasjonstilbud, og det blir undervisning også på Tofte. Musikkproduksjon har fått ny lærer og satser videre.

Skolejente viser sin digitale kunst
KREATIVT: Når Josephine skulle lage selvportrett, ble det en alvete fe. Foto: Torbjørn Tandberg

– Oi, Melina! Hår er noe av det vanskeligste, og du bare kjører på. Så bra! Så fint det blir.

Det er tirsdag kveld på Landøya ungdomsskole, og Melina, som er forholdsvis fersk animasjonselev, jobber med oppgaven selvportrett. Kulturskolelærer og animatør, Hege Bø, lar seg imponere av den vakre hårmanken som Melina har tegnet. Håret bølger opp og ned over iPad-skjermen.

Som animatør kan man jobbe med ulike materialer. Bø viser fram noen oppstilte legofigurer på et bord og en gruppe med figurer i grønn, oransje og rød plastilina på et annet. Hun viser også fram tidligere elevarbeider, der barna har laget selvportretter av farget papir. Mens én elev har sett seg selv som en ananas, har en annen blitt til en grønn mann med hoggtenner.

– Både Lego, plastilina og papirportretter kan animeres og gjøres levende ved hjelp av digitale hjelpemidler. Opplegget er elevstyrt. Liker man ikke å jobbe med plastilina, får man lov til å konsentrere seg om andre teknikker, forteller Bø, som har vært sentral i oppbyggingen av Asker kulturskoles animasjonstilbud.

– Det er en slags alvete fe, sier Josephine om sitt selvportrett.

13-åringen er stødig på hånden, og tegner konsentrert og erfarent etter flere år som Bøs elev. Det samme gjør Furkan, som er så ivrig at han har en egen YouTube-kanal til animasjonene sine.

Animasjon også på Tofte

Rundt bordet er ikke mindre enn seks forskjellige barne- og ungdomsskoler fra Asker kommune representert. Om lag halvparten av elevene har vært med fra oppstarten for drøye tre år siden.

– Noen sier at de aldri skal slutte, og jeg sier også at de ikke får lov, ler den rutinerte animasjonslæreren.

Nå er hun glad for at tilbudet skal utvides, og at det i løpet av høsten også vil bli mulig å delta i animasjonsklasser på Tofte.

Digital beat i Slemmestad

I Slemmestad er den nye musikkproduksjonslæreren kommet godt i gang med høstsemesteret. Han er opptatt av at kurset skal være utviklende for alle elever, uansett forutsetninger og ambisjoner. Alle elever er forskjellig, og opplegget tilpasses individuelt.

– Ønsker eleven å ta et dypt dykk ned i musikkproduksjon og pushes videre, er det mulig. Men det er også helt greit å komme hit én gang i uken, ha det gøy og la det bli med det, sier Edvard Bredok.

Han har master i digital komposisjon, og er nyansatt som lærer i musikkproduksjon. På kurskveldene lærer elevene grunnleggende teknikker i musikkproduksjon, og jobber med programvare som GarageBand og Logic Pro.

– Kurset er ikke knyttet til noen bestemt musikksjanger - man kan lage hva som helst. Vi forholder oss til musikalske grunnelementer som rytme, form og dynamikk, og det jobber vi mye med ved siden av å lære oss de tekniske virkemidlene.

Undervisningen er lagt til torsdager i Slemmestad, og elevene er delt inn i grupper tilpasset nivå og alder. I skrivende stund er elevene mellom 8 og 16 år.

– Det er fremdeles plass til flere! Både nybegynnere og dem med mer erfaring, sier Bredok.

TEKST: Astrid Urdal