Ukraina-barn i trygg skolehavn på Tofte

Flyktningbarna fra Ukraina kommer trolig til å lære norsk på rekordtid på Tofte. Det sørger den norsktalende læreren Inna (33) fra deres eget hjemland for.

tre gutter omkranset av to kvinnelige lærere. Står sammen ute i skolegården. De har på yttertøy. En av guttene holder et ukrainsk flagg i hånda. Alle fem smiler.
PÅ SKOLEN: Flyktningene Klym Nesphil (9), Oskar Korniichuck (12) og Mikahailo Vivtonenko (9) sammen med lærer Inna Romanenko (til v.) og assistent Neringa Konzel. Foto: Tore Shetelig

Askermagasinet møter de tre første elevene som kom til barneskolen på Tofte – fra det krigsherjede landet i øst. De tre guttene hadde sin første skoledag i Norge i siste uke av april. Vi får på nært hold se hvordan de lærevillige barna suger inn ny kunnskap, der de står foran en elektronisk tavle og lærer seg et helt nytt alfabet. Det kyrilliske byttes ut med vårt.

Roser flyktningtjenesten

Synet av de ivrige ansiktene, og øynene som stråler når de lærer nye ting, er en sterk opplevelse for en journalist som har sett mangt og mye opp gjennom årene. Vi ble rørt, ikke minst med tanke på de traumatiske opplevelsene som guttene har vært gjennom.

Randi Hjortland Roaas er rektor på Tofte skole, som har 240 elever. Hun gir mye av æren for hvordan kapasiteten Inna Romanenko havnet på Tofte til flyktningtjenesten i Asker kommune:

– Folkene der har hele tiden «radaren» på, og ser mulighetene bedre enn de fleste. De fikk nyss om at ukrainske Inna satt i et flyktningmottak i Porsgrunn, og at hun hadde en venn på Filtvet – etter et tidligere besøk i Norge. Hun er topp utdannet, med mastergrad i internasjonale relasjoner, og snakker både engelsk og norsk.

– Helt magisk

– Inna hadde allerede fått tilbud om å begynne som lærer på en skole i Porsgrunn. Da jeg ble koblet inn i saken, ropte jeg i telefonen: «Hun må si nei. Inna må komme til oss!». Jeg fikk snakke med henne, og på rekordtid fikk vi ordnet barnehageplass til datteren hennes, Arina på fem og et halvt år. Det gjorde utslaget. Det ble Tofte for Inna, og du verden så glade vi er for det. Hun er helt avgjørende for tilbudet vårt. Dette er helt magisk. At det går an å være så heldige, stråler Randi Hjortland Roaas.

Magnus utslagsgivende

Inna hadde sin første arbeidsdag på skolen 8. april.

– Kan vi spørre hva kjæresten din på Filtvet heter?

– Han heter Magnus Engh, smiler Inna Romanenko.

Det var altså kjærligheten til en nordmann som brakte henne til jobb på Tofte skole. Men det er også mye kjærlighet i lærerhåndverket hun utøver overfor barna som har kommet fra hennes eget hjemland – til Norge.

Hjertevarme

Mammaen til tredjeklassingen Klym, var på besøk på skolen da Askermagasinet var der.

– Hva er førsteinntrykket ditt av skolen og folkene som jobber her?

– Helt fantastisk. Snakk om hjertevarme våre barn blir møtt med. Dette hjelper oss veldig i en sårbar situasjon – med en umenneskelig krig i Ukraina, sier Svitlana Neshpil, via en russisktalende tolk.

Kvinnen som oversetter er Neringa Konzel. Hun er fra Litauen, og snakker også norsk. Tospannet Inna og Neringa er en uslåelig kombinasjon. Språkmektige, og med bøttevis av kjærlighet, tar de seg av flyktningbarna fra Ukraina, som tørster etter kunnskap i nye og trygge omgivelser.

Tofte skole hadde fra før en velkomstklasse for barn av arbeidsinnvandrere. Derfor var Neringa allerede på plass, lenge før makkeren Inna kom.

Karin Buberg er konstituert virksomhetsleder for inkludering og mangfold i Asker kommune. Hun synes at historien fra Tofte godt oppsummerer hvordan man jobber.

– Alle tre guttene fikk raskt privat innkvartering hos familier på Tofte. I det hele tatt handler det om å hive seg rundt, sier Karin Buberg.

Tekst: Tore Shetelig