Vi har mye å glede oss til

Når jeg skriver dette, er det enda noen uker til denne utgaven av Askermagasinet legges i postkassene.

Portrettbilde av ordføreren.
Foto: Torbjørn Tandberg

Slik har det alltid vært, men det siste året har disse ukene mellom innleveringsfrist og distribusjon fått en helt ny betydning. For hvem vet egentlig hvordan verden ser ut noen uker fra nå, og hva er det riktige å si neste måned? Er det gode nyheter og optimisme som preger oss, eller er det økende smitte og strengere tiltak på agendaen? Vi kan bare håpe på det første.

Pandemien og konsekvensene av den berører og påvirker oss på ulike måter, men vi har alle måttet lære oss å leve med en usikkerhet. Vi sjekker regler, tar forbehold og tilpasser oss så godt vi kan.

Ja, vi er skikkelig flinke, synes jeg – selv om jeg vil tro at det er flere enn meg som opplever at det kan gå litt opp og ned med både motivasjon og humør. Men vi holder ut, store og små, fordi vi vet at hvert eneste bidrag teller, og vi vet at det er sånn vi får hverdag – og fest – tilbake.

For litt over ett år siden, 1. januar 2020, feiret vi den helt nye kommunen vår med høytidelig markering i Slemmestad. Festen skulle fortsette med Kulturåret 2020, men mesteparten av programmet ble satt på vent sammen med annen sosial aktivitet da pandemien kom. I skrivende stund vet vi ikke nøyaktig når vi kan gjenoppta feiringen – og kanskje vet vi det heller ikke når dette leses. Men det blir med en forsterket visshet om at vi står sterkere sammen.

Det siste året har vi sett den nye kommunens verdier – raus, nær, modig og skapende – spille seg ut i praksis, også under helt andre forhold enn vi hadde i tankene da disse ordene ble valgt. Asker-samfunnet er robust, med sunn økonomi og innbyggere som bryr seg om hverandre og vil hverandre vel, også når det gjelder som mest. Vi har virkelig mye å glede oss over, og vi har mye å glede oss til.

Med ønske om gode vinter- og etter hvert vårmåneder i Asker.