- Asker kommune har frem til nå hatt en robust, bærekraftig og god økonomi, før endringer i formueskatten og inntektssystemet som medfører betydelig og varig tap av inntekter. Kommunen må omstille seg til et lavere kostnadsnivå i årene som kommer, og vil på sikt ha inntekter som en gjennomsnittlig kommune, sier kommunedirektør Lars Bjerke.
- Her finner du hele tilleggsinnstillingen med detaljert informasjon i digitalt format.
- Her kan du lese/laste ned tilleggsinnstillingen i papirformat (PDF).
- Her kan du se kommunedirektørens presentasjon av Tilleggsinnstillingen for formannskapet 22. oktober.
Må styrke den økonomiske bærekraften
En bærekraftig økonomi er avgjørende for at Asker kommune kan opprettholde og videreutvikle tjenestetilbudet til innbyggerne både på kort og lang sikt. Kommunen har i flere år jobbet systematisk med tjenesteutvikling, omstilling og effektivisering, med mål om å styrke den økonomiske bærekraften.
I 2023 og 2024 har omstillingen i stor grad skjedd gjennom løpende effektivisering og bemanningstilpasning. Etter Stortingets vedtak om nytt inntektssystem for kommunene og statsbudsjett for kommende år, er den økonomiske situasjonen ytterligere forverret.
- Effektivisering og bemanningstilpasning er krevende i seg selv, og kommunens ledere, medarbeidere, tillitsvalgte og vernetjenesten har lagt ned et betydelig arbeid i omstillingsprosessen så langt. Likevel er det nødvendig å gjøre mer for å møte de nye økonomiske utfordringene vi står overfor, sier kommunedirektør Lars Bjerke.
Vesentlig forsterket omstillingsbehov
Handlingsprogram og budsjett 2025-2028 legger opp til en omstilling og effektivisering på 200 mill. kroner i 2025 og ytterligere 150 mill. kroner i 2026. Samlet innebærer omstillingsprogrammet at Asker kommune i perioden fra 2023 til 2026 vil ha redusert driftsbudsjettet og tilpasset tjenesteproduksjonen med ca. 0,5 mrd. kroner.
- Asker kommune er, sammen med svært mange av landets kommuner, i en krevende økonomisk situasjon. Endringene i inntektssystemet innebærer at kommunens økonomiske rammebetingelser er varig redusert. I tillegg har vi i Asker kommune gjennomført store investeringer de siste årene, noe som har medført høy lånegjeld. Lavere skatteinntekter gjennom flere år, økende renteutgifter og høy prisvekst har også bidratt til en mer krevende økonomisk situasjon, forklarer Bjerke.
- Disse forholdene har medført at omstillingsprogrammet er vesentlig forsterket, og vi må nå gjøre krevende prioriteringer i årene fremover. Kommunedirektøren legger i denne tilleggsinnstillingen frem forslag til konkrete omstillings- og effektiviseringstiltak som endringer i tjenestetilbudet eller andre strukturelle tiltak.
Tilleggsinnstillingen viser også forslag til endringer i drifts- og investeringsbudsjettet sammenlignet med kommunedirektørens forslag til Handlingsprogram og budsjett 2025-2028, som ble lagt frem 17. september.
Prioritere ressurser der behovet er størst
- Asker kommune må i større grad konsentrere ressursene til de kommunale kjernefunksjonene og redusere tjenestenes omfang og kvalitet til et mer nøkternt nivå. Omstillingen innebærer at det må gjøres krevende prioriteringer i årene fremover for å sikre at Asker fortsatt vil være en god kommune å leve, bo og jobbe i, sier Bjerke.
Følgende prioriteringskriterier er lagt til grunn:
- konsentrere ressurser til de kommunale kjernefunksjonene (lovpålagte tjenester)
- redusere tjenestenes omfang og standard til et lavere/nøkternt nivå
- skjerme særlig sårbare personer ved fastsettelse av enkeltvedtak og gebyrordninger
- opprettholde forebyggende tjenester med stor bruker- og samfunnseffekt
- opprettholde utviklings- og innovasjonsarbeid med stor organisasjons-, bruker- og samfunnseffekt
Anbefalte omstillingstiltak
Prinsippielle tiltak
Tilleggsinnstillingen inneholder 24 anbefalte omstillingstiltak som er av prinsipiell karakter og krever politisk beslutning.
Ikke-prinsippielle tiltak
Omstillingstiltak i tjenesteområdene av ikke-prinsipiell karakter gjennomføres ved løpende effektivisering, økt produktivitet og bemanningstilpasning. Disse ligger innenfor kommunedirektørens fullmakt, og er nærmere omtalt i kommunedirektørens forslag til Handlingsprogram og budsjett 2025-2028.
Disse tiltakene er unummererte nederst i tabellen.
Oversikt over omstillingstiltak
Samlet viser tabellen et omstillingsprogram på 200 mill. kroner i 2025, økende til 350 mill. kroner senere i perioden. Kommunedirektøren må komme tilbake til behovet for omstilling fra 2027 og videre fremover.
Tallene er oppgitt i 1 000 kroner.
Nr | Tjenesteområde | Tiltak | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Oppvekst | Endringer i skolestruktur - nedleggelse av skoler | 12 500 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
2 | Oppvekst | Endringer i barnehagestruktur - nedleggelse av barnehager | 2 000 | 4 060 | 4 060 | 4 060 |
3 | Oppvekst | Avvikling av Home-Start Familiekontakten | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
4 | Oppvekst | Avlastningsinstitusjoner for barn og unge - endret tilbud | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
5 | Velferd | Trinnvis oppstart av sykehjem i Heggedal | 20 000 | 55 000 | 72 250 | |
6 | Velferd | Avvikle avlastningstiltak for pårørende til hjemmeboende med demens | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
7 | Velferd | Avvikle fritidsklubber for personer med nedsatt funksjonsevne | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
8 | Velferd | Redusere rehabiliteringsplasser ved CAN Altea | 1 750 | 1 750 | 1 750 | 1 750 |
9 | Velferd | Redusert tilskudd til VTA-bedrifter | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
10 | Medborgerskap | Endre innbyggertorgstrukturen | 5 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
11 | Medborgerskap | Redusere tilskudd til frivillighet, kultur, idrett og kirke | 8 600 | 12 000 | 12 000 | 12 000 |
12 | Medborgerskap | Endret bibliotektilbud | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
13 | Samfunnstjenester | Redusert satsing på sirkulærøkonomi - avvikle Om igjen | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
14 | Samfunnstjenester | Redusert innsats innen klima og miljø | 1 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 |
15 | Samfunnstjenester | Formålsbygg og boliger - arealeffektivitet | 7 000 | 17 000 | 17 000 | 17 000 |
16 | Samfunnstjenester | Kontorarbeidsplasser - arealeffektivitet | 8 000 | 12 000 | 20 000 | 40 000 |
17 | Samfunnstjenester | Redusere verdibevarende vedlikehold | 56 000 | 56 000 | 56 000 | 56 000 |
18 | Samfunnstjenester | Redusert ramme til Asker og Bærum brann og redning (ABBR) | 6 500 | 6 500 | 6 500 | 6 500 |
19 | Samfunnstutvikling | Redusere næringsbudsjettet | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
20 | Organisasjon, utvikling og styring | Redusere streaming av politiske møter | 400 | 400 | 400 | 400 |
21 | Organisasjon, utvikling og styring | Redusere antall valgkretser | 500 | 500 | ||
22 | Organisasjon, utvikling og styring | Redusere årsverk i tjenesteområde Organisasjon, styring og utvikling | 10 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
23 | Tjenesteovergripende | Økt utbytte fra kommersielle selskaper | 10 000 | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
24 | Tjenesteovergripende | Redusere renter og avdrag - økt salg av eiendom | 2 000 | 4 000 | 6 000 | 8 500 |
Oppvekst | Oppvekst - innenfor kom.dir. fullmakt | 24 708 | 35 260 | 35 260 | 35 260 | |
Velferd | Velferd - innenfor kom.dir. fullmakt | 30 850 | 43 245 | 43 245 | 43 245 | |
Medborgerskap | Medborgerskap - innenfor kom.dir. fullmakt | 6 789 | 9 566 | 9 566 | 9 566 | |
Samfunnstjenester | Samfunnstjenester - innenfor kom.dir. fullmakt | 10 800 | 16 878 | 16 878 | 16 878 | |
Samfunnsutvikling | Samfunnsutvikling - innenfor kom.dir. fullmakt | 2 000 | 3 355 | 3 355 | 3 355 | |
Organisasjon, styring og utvikling | Organisasjon, styring og utvikling - innenfor kom.dir. fullmakt | 9 100 | 12 986 | 12 486 | 12 986 | |
Tjenesteovergripende | Omstillingsreserve - bundne midler | -29 497 | -44 999 | -84 749 | ||
Sum | 200 000 | 350 000 | 350 000 | 0 |
Omstillingstiltak i de ulike tjenesteområdene
På nedtrekkslisten nedenfor kan du lese hovedtrekkene av foreslåtte omstillingstiltak innenfor de ulike tjenesteområdene.
Oppvekst
Endringer i skolestruktur – nedleggelse av skoler
Kommunedirektøren foreslår å legge ned følgende fire skoler fra og med skoleåret 2025/2026: Folkestad barneskole, Solberg barneskole, Hyggen barneskole og Røyken ungdomsskole.
- Se nærmere beskrivelse i egne politiske saker om nedleggelse av de fire skolene.
Samlet er nedleggelsen av de fire skolene beregnet å gi innsparing på 12,5 mill. kroner i 2025, og deretter en årlig innsparing på ca. 30 mill. kroner videre i perioden. I tillegg kommer besparelser knyttet til vedlikehold og oppgradering av bygningsmassen.
Endringer i barnehagestruktur – nedleggelse av barnehager
For å sikre en bedre utnyttelse av barnehagekapasiteten, anbefaler kommunedirektøren at følgende barnehager legges ned fra 1. august 2025: Bondi barnehage, Haugtussa barnehage, Vikingjordet idrettsbarnehage og Heggedalsskogen friluftsbarnehage.
I tillegg anbefaler kommunedirektøren med virkning fra 30. juni 2025 å avvikle Åpen barnehage i den form og det omfang tilbudet har i dag.
Nedleggelse av de fire barnehagene og Åpen barnehage gir en innsparing på ca. 2 mill. kroner i 2025 (halvårseffekt) og 4 mill. kroner årlig videre i perioden.
Avvikling av Home-Start Familiekontakten
Kommunedirektøren foreslår å avvikle kommunal drift av Home-Start Familiekontakten.
Tiltaket gir en årlig innsparing på 2 mill. kroner.
Avlastningsinstitusjoner for barn og unge – endret tilbud
Kommunedirektøren foreslår å endre tilbudet ved avlastningsinstitusjoner for barn og unge gjennom å holde stengt på høytids- og helligdager.
Tiltaket gir en årlig innsparing på 2 mill. kroner.
Velferd
Trinnvis oppstart av sykehjem i Heggedal
Det er vedtatt å etablere et sykehjem/boliger med heldøgnsomsorg med ca. 100 plasser i Heggedal, med planlagt ferdigstillelse i 2027. Kommunedirektøren anbefaler at sykehjemmet bygges som planlagt, men at det legges opp til en trinnvis oppstart av plassene.
Avvikle avlastningstiltak for pårørende til hjemmeboende med demens
Kommunedirektøren foreslår å avvikle tilbudet.
Tiltaket gir en årlig innsparing på 2 mill. kroner.
Avvikle fritidsklubber for personer med nedsatt funksjonsevne
Asker kommune driver to fritidsklubber for personer med funksjonsnedsettelser. Klubb 84 er lokalisert på Nordre Bondi Gård, mens Klubb Knuten er lokalisert i Røyken. Kommunedirektøren foreslår å avvikle de to fritidsklubbene.
Tiltaket gir en årlig innsparing på 1 mill. kroner.
Redusere rehabiliteringsplasser ved CAN Altea
Asker kommune har i dag en avtale med Bærum kommune om kjøp av fire rehabiliteringsplasser ved CAN Altea, som er et rehabiliteringssenter i Spania som drives av Bærum kommune. Kommunedirektøren foreslår å redusere avtalen til kjøp av to rehabiliteringsplasser.
Tiltaket gir en årlig innsparing på 1,75 mill. kroner.
Redusert tilskudd til VTA-bedrifter
Kommunedirektøren foreslår å redusere det kommunale tilskuddet til Asker Produkt og Jobbhuset med henholdsvis 0,7 mill. kroner og 0,3 mill. kroner.
Tiltaket gir en årlig innsparing på 1 mill. kroner.
Medborgerskap
Endre innbyggertorgstrukturen
Kommunedirektøren anbefaler å endre innbyggertorgstrukturen:
- Tre innbyggertorg opprettholdes/videreføres med varierte funksjoner:
- Heggedal innbyggertorg
- Sætre innbyggertorg
- Holmen innbyggertorg
- Tre innbyggertorg nedskaleres til et minimum med et lite antall funksjoner:
- Tofte innbyggertorg
- Borgen innbyggertorg
- Slemmestad innbyggertorg
- To innbyggertorg avvikles:
- Asker innbyggertorg (innbyggerservice opprettholdes)
- Spikkestad innbyggertorg (har vært under planlegging/prosjekt)
Tiltaket gir en innsparing på 5 mill. kroner i 2025 og 10 mill. kroner årlig videre i perioden.
Supplerende informasjon om endringer i innbyggertorgstruktur
Redusere tilskudd til frivillighet, kultur, idrett og kirke
Kommunedirektøren anbefaler å redusere tilskuddsrammen med til sammen 12 mill. kroner årlig fra 2026. Dette fordeler seg på tilskudd til frivillighet, kultur og idrett, og tilskudd til Asker kirkelig fellesråd.
Endret bibliotektilbud
Kommunedirektøren foreslår å endre bibliotektilbudet ved å redusere åpningstider og avvikle ett bibliotek. Tiltaket innebærer at Midtbygda bibliotek avvikles.
Tiltaket gir en innsparing på 2 mill. kroner årlig.
Se detaljer om Medborgerskap i tilleggsinnstillingen.
Samfunnstjenester
Redusert satsing på sirkulærøkonomi – avvikle Omigjen
Kommunedirektøren anbefaler å avvikle Omigjen med virkning fra februar 2025. Tiltaket innebærer at formannskapets vedtak om videreføring og flytting av ombrukssenteret reverseres.
Tiltaket gir en årlig innsparing på 2 mill. kroner.
Redusert innsats innen klima og miljø
Kommunedirektøren foreslår å redusere driftsrammen med 1 mill. kroner.
Tiltaket gir en årlig innsparing på 1 mill. kroner.
Formålsbygg og boliger – økt arealeffektivitet
Kommunedirektøren foreslår å redusere arealbruken i Asker kommune gjennom økt salg av eiendom og tilpasning av lokalene til en lavere arealnorm.
Foreløpige beregninger viser at tiltaket gir en innsparing på 7 mill. kroner i 2025. Kommunedirektøren vil i løpet av høsten 2024 legge frem egen sak om salg av eiendom.
Kontorarbeidsplasser – økt arealeffektivitet
Kommunestyret behandlet i mars en sak om strategisk plan for kommunale kontorarbeidsplasser, der målet er å skape attraktive og effektive arbeidsplasser.
Arbeidet med å sikre økt arealeffektivitet i tråd med strategisk plan for kommunale kontorarbeidsplasser er beregnet å gi en innsparing på 8 mill. kroner i 2025.
Redusere verdibevarende vedlikehold
Kommunedirektøren foreslår å redusere budsjettet for verdibevarende vedlikehold med 56 mill. kroner årlig i perioden 2025 - 2028.
Redusert ramme til Asker og Bærum brann og redning (ABBR)
Asker og Bærum brann og redning (ABBR) er utfordret til å omstille driften tilsvarende omfanget av omstillingen i de to eierkommunene.
Dette innebærer en redusert ramme på 7 prosent, noe som for Asker kommune utgjør en innsparing/redusert rammeoverføring på 6,5 mill. kroner.
Samfunnsutvikling
Redusere næringsbudsjettet
Kommunedirektøren foreslår å redusere næringsbudsjettet med 2 mill. kroner årlig.
Organisasjon, styring og utvikling
Redusert streaming av politiske møter
Kommunedirektøren anbefaler at kun møtene i kommunestyret og formannskapet streames fra 2025.
Tiltaket gir en innsparing på 0,4 mill. kroner årlig.
Redusere antall valgkretser
Kommunedirektøren foreslår å redusere antall stemmekretser fra 17 til 14 stemmekretser.
Tiltaket gir en årlig innsparing på 0,5 mill. kroner i valgår.
Redusere årsverk i tjenesteområde Organisasjon, styring og utvikling
Det legges opp til en ytterligere bemanningstilpasning i tjenesteområdet på ca. 20 årsverk over to år.
Tiltaket gir en innsparing på 10 mill. kroner i 2025.
Tjenesteovergripende
Økt utbytte fra kommersielle selskaper
Kommunedirektøren foreslår å stille økt krav til utbytte fra kommersielle selskaper.
Tiltaket er beregnet til 10 mill. kroner i 2025.
Redusere renter og avdrag – økt salg av eiendom
Kommunedirektøren vil i løpet av høsten 2024 legge frem egen sak om salg av eiendom. Det er beregnet en innsparing på 2 mill. kroner i 2025.
Omstillingsreserve – bundne midler
Kommunedirektøren foreslår å avsette 29,5 mill. kroner i 2025 til en omstillingsreserve med bundne midler for å dekke opp for risiko for manglende økonomisk effekt av tiltak.
Ytterligere tiltak
Kommunedirektøren har i også utarbeidet 11 ytterligere omstillingstiltak for ca. 26 millioner kroner, som er planlagt for budsjettet fra 2026, men som kan benyttes til saldering i den politiske prosessen og behandlingen av saken
Investeringer
Vi har allerede stoppet flere store byggeprosjekter og vi foreslår nå å ytterligere utsette 11 bygge- og investeringsprosjekter. I praksis betyr dette en full investeringsstopp. Vi gjør det for å redusere låneopptakene og kapitalkostnader over driftsbudsjettet.
Selv med disse utsettelsene har Asker kommune allerede store utgifter til renter og avdrag på ca. 900 millioner kroner årlig. Dette vil kunne medføre et redusert tjenestetilbud og lavere behovsdekning for flere innbyggere og brukergrupper i årene som kommer.
Hvordan kan du påvirke?
Innspill til tilleggsinnstillingen
Du kan gi innspill til kommunedirektørens forslag til tilleggsinnstilling fra 22. oktober til 8. november.
Innspillet blir sendt til de politiske partiene, slik at de kan ta stilling til det før formannskapets behandling av handlingsprogram, tilleggsinnstilling og budsjett i formannskapet 3. desember.
Du kan alternativt sende innspill på epost til , eller sende som brevpost til Asker kommune, Katrineåsveien 20, 3440 Røyken. Merk i så fall emnefelt eller konvolutt med "Innspill, sak 24/02262".
Høring
Formannskapets innstilling til Handlingsprogram og budsjett 2025-2028 med omstillingstiltak blir lagt på offentlig høring i perioden 4. desember til 18. desember 2024.
Høringssvarene blir en del av den endelige behandlingen i kommunestyret 19. desember.
Unngå sensitiv informasjon i innspill og høringssvar
Høringssvar og innspill regnes som offentlig informasjon, og vil bli publisert som del av saksbehandling. Legg derfor ikke inn personsensitive opplysninger i høringssvaret ditt.