Hvordan kan vi hjelpe deg?

Her kommer noen tips om hvordan du kan kontakte oss.

Verktøy og papphus - illusytasjonsbilde

Kort fortalt

Byggesaksavdelingen gjør alt de kan for å overholde saksbehandlingsfristene og redusere saksbehandlingstiden. Det er imidlertid vanskelig å anslå når en sak vil være ferdigbehandlet, men de eldste sakene behandles først.

Har du tenkt å utbedre din bolig, sette opp terrasse, bod, lysthus, basseng eller lignende? Du er ikke alene om det. Vi opplever stor pågang, men strekker oss langt for å hjelpe dere alle.

Hvordan kontakte oss?

Her får du få tips og råd om hvordan du best kan kontakte oss ut fra dine behov.

Har du prøvd å finne svar på egenhånd?

Spør Kommune-Kari først

Du kan finne informasjon ved å spørre vår chatbot Kommune-Kari. Du finner Kommune-Kari som ikon nede til høyre på kommunens hjemmeside: https://www.asker.kommune.no

Finn informasjon på vår hjemmeside

De generelle henvendelsene vi får og må bruke tid på er ofte spørsmål hvor svaret finnes lett tilgjengelig på internett. Du kan, med andre ord, finne raskt svar på dine spørsmål, uten å måtte sende oss en henvendelse. Det er tid spart for deg og tid spart for oss.

Du kan finne mange svar her på våre nettsider

Du kan også følge saker på postlistene våre (teknisk saksarkiv).

Direktoratet for byggkvalitets nettside finner du mange typer digitale veiledere. Disse kan fortelle deg hva du kan bygge uten å søke, ofte stilte spørsmål og svar, og aktuelle forskrifter og regelverk med forklaring til de enkelte bestemmelsene.

Om du ikke finner svar på nettet kan du ta kontakt med oss.

Slik kontakter du oss vedrørende en pågående sak:

I pågående saker anbefaler vi på det sterkeste at du henvender deg til din saksbehandler per e-post. Husk alltid å markere e-posten din med saksnummer og gård- og bruksnummer. E-posten sendes til , med kopi til din saksbehandler. På denne måten vil du få svar selv om din saksbehandler er syk, har permisjon, har ferie eller har sluttet.

Har du generelle spørsmål? Slik kontakter du oss:

Dersom du har spørsmål som ikke er knyttet til en pågående sak kan du ta kontakt med Innbyggerservice. De er behjelpelige med generelle spørsmål og veiledning. Innbyggerservice kan for eksempel være behjelpelig med å finne frem til hvilke bestemmelser som gjelder for din eiendom. De bistår også med å veilede deg på våre byggesak-sider og på nasjonale nettsider som Direktoratet for byggkvalitet (dibk.no)

Vær oppmerksom på at Innbyggerservice ikke kan gi deg svar om ett tiltak er søknadspliktig eller ikke.

Hvis du har spørsmål som går utover det Innbyggerservice kan hjelpe deg med, vil du enten bli satt over til en saksbehandler eller få beskjed om å sende inn ditt spørsmål skriftlig til . Våre saksbehandlere på Byggesak er tilgjengelige på telefon tirsdag, onsdag og torsdag hver uke fra kl.10.00 til kl.12.00.

Her finner du kontaktinformasjon til Innbyggerservice.

Byggesaksveiledning på innbyggertorgene:

På våre innbyggertorg har du mulighet til å treffe en saksbehandler for et uforpliktende møte.

Hva kan du få hjelp med?

Våre saksbehandlere kan hjelpe deg i gang dersom du har små prosjekter du ønsker å gjennomføre. Du vil få tips og veiledning. Du vil få beskjed om ditt prosjekt er søknadspliktig eller ikke.

Vi kan hjelpe deg dersom du har spørsmål om små tiltak som tilbygg, terrasse, garasje, påbygg, støttemurer, basseng, bod og innsetting av vindu eller dør.

Vær oppmerksom på at dersom dine spørsmål krever mer omfattende vurdering vil vi kunne be deg sende inn en henvendelse eller bestille en forhåndskonferanse.

Hva vil du ikke få hjelp med?

Vær oppmerksom på at vi ikke vil besvare spørsmål i pågående saker.

Vi kommer ikke til å hjelpe deg med å fylle ut skjemaer.

Vi har ikke anledning til å anbefale deg en god håndverker eller en god ansvarlig søker.

Vi har heller ikke anledning til å fraråde deg fra å velge ett foretak.

Møtevarighet:

Vi prøver å holde oss til maks 15 minutter per kunde.

Hvor kan du treffe oss og når?

  • Slemmestad innbyggertorg: torsdager kl.10.00-kl.12.00. Bestille time.
  • Asker innbyggertorg: mandager partallsuker kl.09.00-kl.11:30. Drop-in
  • Holmen innbyggertorg: torsdager oddetallsuker kl.09.00-kl.11:30. Drop-in
  • Tofte innbyggertorg, Vestre Strandvei 4: fra og med 15.september. torsdager oddetallsuker kl.10.00-kl.12.00. Drop-in

Vi anbefaler sterkt at du, før du tar turen til oss, sjekker på nettet om vi har åpent eller ikke. Vi kan enkelte ganger holde stengt. Vi legger ut på Hva skjer i Asker alle våre vakter på innbyggertorgene.

Hvilket innbyggertorg skal du velge?

Du kan i utgangspunktet møte opp hvor du vil.

Vi vil imidlertid presisere at så lenge vi har tre kommuneplaner i Asker kommune vil saksbehandlere være mer spesialisert i en plan enn en annen.

For å gi deg best mulig hjelp vil vi derfor anbefale at du møter opp på følgende innbyggertorg ut fra hvilket gårdsnummer din eiendom har:

  • gårdsnummer 1 til og med 199: Asker og Holmen
  • gårdsnummer 200 til og med 299: Slemmestad
  • gårdsnummer 300 til og med 399: Tofte

Skal du sende inn en søknad?

Vi ber generelt om at flest mulig søker bistand hos profesjonelle søkere. Vi bruker alt for mye av vår saksbehandlingskapasitet på ufullstendige/mangelfulle søknader og dialog med søker før vi begynner å saksbehandle.

Alle søknader blir behandlet og alle henvendelser blir besvart

Vi garanterer at alle byggesøknader og henvendelser sendt oss vil bli behandlet/besvart, men det kan ta litt lenger tid enn du hadde tenkt deg. Vi beklager det. Du må belage deg på litt ventetid. Hvor lang tid det vil ta før du får svar er vanskelig å fastslå.