Spørsmål fra Ivar Granum (Ap) om bemanningen innen området inkludering og mangfold

Spørsmål fra Ivar Granum (Ap)

Jeg følger det som skjer i Ukraina og skjønner nå at vi står ovenfor en menneskelig katastrofe hvor Norge som nasjon og Asker som kommune må være beredt til å ta imot en flyktningestrøm som vi kanskje ikke helt ser konsekvensen av.

Samtidig reduseres midler til bosetting av flyktninger med 23mill hvert år i HP-perioden. Da er det naturlig å stille seg følgende spørsmål. Bemanningen innen området Inkludering og mangfold skal reduseres fra 77 til 46 ansatte.

1. Har Asker kommune en beredskap for å ta imot flyktninger på kort varsel? (Bærum har sagt de har det)
  2. Er det satt i gang et arbeid for å klargjøre lokaliteter for dette?
  3. Bør ikke den igangsatte nedbemanningen nå settes på vent?
  4. Og et spørsmål mange lurer på nå, i denne utrygge tiden med en pågående krig i Europa, hvor er tilfluktsrom plassert i vår nye kommune? Burde ikke informasjon om dette ligge klart på kommunenes hjemmeside, mange har ikke kunnskap nok til å finne frem på egen hånd. Selv leser jeg at det er tilfluktsrom i Holmenhallen, Asker kulturhus og garderobeanlegget i Asker tennisklubb. De fleste skoler har tilfluktsrom, men de er små. Er det i så fall Sivilforsvaret som er operatør?

Mange spør hvorfor det ikke er tydelig opplyst om dette, selv om nok mange tenker at de fleste skoler har dette.

Svar fra ordfører Lene Conradi

Jeg videreformidler her svaret fra kommunedirektøren:

På de tre første spørsmålene har kommunedirektøren bedt meg vise til svar gitt til Janne Grøttumsbråten (Sv) om samme tema.

Når det gjelder spørsmål 4 angående tilfluktsrom formidler jeg følgende svar:

I tilfelle av en krigssituasjon har Asker kommunes offentlige tilfluktsrom i Holmenhallen, Asker kulturhus og i garderobeanlegget i Asker tennisklubb. Disse er i daglig bruk med andre formål (lager etc.) men kan ryddes for bruk innenfor 72 timer – som er lovkravet til tilfluktsrom. De er angitt på kommunens nettsider. I tillegg har de fleste kommunale bygg (for eksempel skoler) mindre tilfluktsrom, men de er av eldre dato. Flere private bygg har også etablert tilfluktsrom. Om situasjonen tilsier det, vil kommunen gi ut informasjon om tilgjengelige tilfluktsrom. Dette vil gjøres på telefonvarsling, nett og andre kommunikasjonskanaler. DSB oppgir at det er registrert mer en 200 private tilfluktsrom i Asker kommune knyttet til næringsbygg, boligblokker eller skoler mm. Disse er ment for brukerne av bygget.

Samlet sett har Norge i underkant av 20 000 tilfluktsrom med plass til ca. 2,5 mill. personer. Disse er fordelt på rundt 600 offentlige tilfluktsrom med plass til cirka 300 000 personer. Det er 19 200 private tilfluktsrom med cirka. 2,2 millioner plasser. Til sammen er det plass til nær halvparten av Norges befolkning på 5, 37 millioner mennesker (Kilde: Regjeringen, DSB og Statistisk sentralbyrå 2020). Det er Sivilforsvaret som fører tilsyn med de tilfluktsrom som fortsatt eksisterer.

Etter andre verdenskrig og under den kalde krigen var det langt flere. Siden trusselbildet er endret de siste 30-40 år har man gått mer og mer bort fra dette med tilfluktsrom. Derfor er det avviklet mange tilfluktsrom i denne perioden. Nå er de statlige føringer at "Regjeringen har besluttet at innretningen av fremtidige sivile beskyttelsestiltak skal baseres på tre hovedtiltak; rettidig befolkningsvarsling med høy dekningsgrad, hensiktsmessig evakuering til trygge oppholdssteder og egenberedskap." (Kilde. Stortingsmelding nr. 5 2020-2021 Samfunnssikkerhet i en usikker verden).

I meldingen heter det videre: «Flere Nato-land vurderer tilfluktsrom som mindre aktuelle grunnet kort varslingstid ved angrep, og anbefaler at sivil beskyttelse i større grad baseres på effektiv varsling og informasjon, og at det nå søkes dekning der man oppholder seg. Etter regjeringens vurdering er dagens tilfluktsroms løsning utdatert.»

I praksis vil dette si at det er besluttet at tilfluktsromordningen i sin nåværende form skal avvikles når det er etablert ny ordning for trygge oppholdssteder for befolkningen ved evakuering i hele krisespekteret. Som en del av dette skal det særskilt vurderes å videreføre tilfluktsrom med høy beskyttelsesevne i spesielt utsatte områder.

Noen nærmere tidspunkt for når regjeringen ser for seg å erstatte dagens tilfluktsrom med såkalte trygge oppholdssteder har vi ikke fått per i dag.