Bakgrunn for saken
I de tidligere kommunene Hurum, Røyken og Asker, var det forskjellig praksis for hvilke veier kommunen skulle brøyte og vedlikeholde. Mange av disse forskjellene har blitt videreført i dagens Asker kommune. Dette har ført til at veier som ligner på hverandre, behandles forskjellig i ulike deler av kommunen. For eksempel brøyter kommunen noen private veier, mens andre private veier må betale for brøytingen selv.
Fakta i saken
I Asker kommune er det omlag 750 km private veier og 407 km kommunale veier. De fleste veiene er riktig klassifisert, det vil si om de er private eller offentlige, og vil derfor ikke bli vurdert på nytt. Men i enkelte tilfeller er det uklare ansvarsforhold eller tydelig ulik behandling av veier. I disse tilfellene vil et sett kriterier være nyttige for en ryddig og forståelig saksbehandling. Nå foreslås fem kriterier som sier noe om kommunens interesse i en veistrekning. Hovedpoenget med kriteriene er at de skal være forståelige. Det legges vekt på:
- Klarhet Kriteriene må være så klare som mulig og godt forklart. Det er viktig at de er lett forståelige for alle innbyggere, ikke bare for de med juridisk eller teknisk bakgrunn.
- Eksempler Det er laget noen eksempler på veier som oppfyller kriteriene og de som ikke gjør det. Dette kan hjelpe innbyggerne å forstå hvordan kriteriene brukes i praksis.
Forslag til vurderingskriterier
Det bør legges opp til en helhetsvurdering av veiens offentlige funksjon basert på følgende kriterier:
- Er veien et nødvendig ledd i et sammenhengende offentlig veinett?
- Er veien særlig brukt som gjennomfartsvei for gående og syklende?
- Er veien særlig brukt som gjennomfartvei for biltrafikk?
- Betjener veien flere boenheter enn minstekravet for offentlig vei i kommunens vei- og gatenormal?
- Andre særlige hensyn som tilsier at veien har en offentlig funksjon.
Få mer informasjon om kriteriene for veiens offentlige funksjon her
At en vei oppfyller kriteriene for å bli kommunal, betyr ikke automatisk at den blir det. For at en vei skal bli kommunal kan det måtte stilles krav, som for eksempel: regulering, opparbeidelse til en viss standard og avståelse av veigrunn.
Videre prosess
Videre politisk behandling: Når høringsperioden er avsluttet, vil kriteriene bli lagt frem på nytt for 2. gangsbehandling. I den forbindelse vil den politiske saken også beskrive prosedyrene for saksbehandling av veier som kan endre veiklasse.
I tråd med disse prosedyrene vil innbyggerne bli hørt og informert dersom de bor i en vei som kan komme til å endre veiklasse.
Relevante dokumenter til saken
politisk behandling i Utvalg for Samfunnstjenester 28.11.24
Har du innspill
Innspillene kan også sendes skriftlig til Asker kommune, Katrineåsveien 20, 3440 Røyken eller med e-post til Merk innspillene med: Sak 24/14788 "Kriterier for veier som kommunen skal ha ansvar for"
Frist for innspill er: fredag 1. februar 2025.