Veieiere får kostnadsansvar for lys i private veier – kommunen tilbyr avtaler om drift
I dag er det variasjoner om private veilys driftes og betales av beboerne eller av kommunen. De fleste nyere private veier med lysanlegg er tilknyttet et privat fellesanlegg og betales allerede av beboere veien. Dette har ført til urettferdigheter for innbyggerne. Tidligere var det vanlig at lokale elverk hadde ansvaret for strømforsyning og drift av kommunale veilys, inkludert de langs private veier.
For å sikre en mer rettferdig og lik behandling av lys i private veier, innfører vi en lik praksis for alle. Det betyr at kostnader knyttet til drift og vedlikehold av lys i private veier fra 2025 blir overført til veieierne der dette ikke er gjort tidligere. De fleste som ønsker det, kan inngå avtale med kommunen om fortsatt drift mot en årlig kostnad.
Dette må dere gjøre innen 1. april 2025, hvis dere bor i en privat vei med veilys
-
Bli enig med naboene:
Ta kontakt med de andre beboerne i din vei, og bli enige om hvilken løsning dere ønsker fremover. Hvis dere tilhører et veilag eller vel, kan du ta kontakt med disse. (Løsningene som kan velges er presentert lenger ned på siden her). -
Velg en representant:
Bestem hvem som skal representere dere og inngå avtale med oss i kommunen. Dette kan være vedlikeholdsansvarlig for veien, leder av veilag, vel eller boligselskap. Den som skriver under avtalen vil være mottaker av årlig faktura. - Registrer informasjonen: Den valgte representanten må registrere følgende opplysninger i kommunens portalen for private veilys innen 1. april 2025:
- Om dere er organisert, for eksempel i et boligselskap, vel eller veilag.
- Navnet på den som skal håndtere avtalen med kommunen.
- Valg av ønsket alternativ.
I portalen private veilys i Asker kan du også:
- Se hvilke private veilyspunkter som tilhører din vei.
- Se hvilke alternative løsninger som gjelder for veilys der du bor.
Mørke lamper
Vi forstår at mange ønsker rask utbedring av mørke veilys, men før vi kan sette i gang må alle tilbakemeldinger være på plass. Vi må se på større områder om gangen, og det vil ta litt tid før alle ønsker, løsninger og avtaler er behandlet. Derfor er fristen viktig for at vi skal planlegge og gjennomføre veilysarbeidene på en effektiv måte.
Tre alternativer for fremtidig løsning av lys i private veier
1. Avtale med kommunen om drift mot en årlig kostnad
Dere kan inngå en avtale med kommunen for å sikre drift og vedlikehold av veilysene i din vei. Ved inngåelse av privat veilysavtale med kommunen, vil årlig kostnad per veilyspunkt være kroner 1300,- inkl. mva. Se mer informasjon om beregning av kostnader.
I noen få tilfeller kan tekniske krav gjøre det for vanskelig eller kostbart å oppgradere anlegget, slik at kommunen ikke kan inngå en avtale.
2. Overta og drive veilyset selv
For noen veilysanlegg kan kommunen overføre eierskap til veieiere, for eksempel til et veilag eller boligselskap. Dette gjelder for det meste stålmaster hvor det kun er montert veilys. Kostnader for frakobling dekkes av kommunen. Tilkobling til privat anlegg/måler dekkes av beboere.
3. Demontering og fjerning av anlegg
Dersom dere ikke ønsker å opprettholde veilysene, vil kommunen etter hvert demontere og fjerne anlegget kostnadsfritt. Hvis det er tremaster som ikke tilhører kommunen, fjernes kun armaturer og luftstrekk til veilys.
Tidslinje og viktige datoer
-
Ikke fullført:
Brev til beboere i privat vei med kommunal veibelysning
I løpet av desember 2024: Utsendelse av brev til beboere i privat vei der lyset til nå har vært driftet og vedlikeholdt av kommunen.
Her finner du brevet -
Ikke fullført:
Frist for valg av veilysavtale
1. april 2025 er siste frist for valg av veilysavtale, alternativ 1, 2 eller 3.
-
Ikke fullført:
Saksbehandling
Kommunen gjennomgår ønskede valg for avtaler, og gir forløpende tilbakemeldinger. Status for din sak ser du i
Portalen for private veilys. -
Ikke fullført:
Inngåelser av avtaler
Avtale om kommunal drift av veilys i private veier, eventuelt overtagelse av veilysanlegg eller demontering.
-
Ikke fullført:
Veilys gjennomgås og eventuelt utbedres
Der det er nødvendig utbedres veilys fortløpende etter at avtaler er inngått. Tidsperiode for dette vil variere avhengig av arbeidsmengde og pågang.
-
Ikke fullført:
Uten avtale slukkes veilys
Har dere ikke besvart henvendelsen innen fristen 1. april, blir veilyset slukket i løpet av 2025 som beskrevet i alternativ 3.
-
Ikke fullført:
Oppstart demontering veilys
Demontering og fjerning av veilysanlegg dersom du har valgt alternativ 3., eller har unnlatt å svare kommunen. Hvis mastene ikke tilhører kommunen, fjernes kun armaturer og luftstrekk.
-
Ikke fullført:
Fakturering
Har dere inngått avtale om drift av veilys, vil fakturering for dette skje etterskuddsvis tidligst i fjerde kvartal 2025. Fakturaen sendes til den som har inngått veilysavtale, og inngår ikke i de kommunale avgiftene for den enkelte huseier.
Bakgrunn for at veilys langs private veier overføres til brukere av veien.
- Variasjon i veilys: På grunn av tidligere uformelle avtaler har det vært stor variasjon i hvem som betaler for drift av lys i private veier. Dette har ført til urettferdigheter for innbyggerne. Tidligere var det vanlig at lokale elverk hadde ansvaret for strømforsyning og drift av kommunale veilys, inkludert de langs private veier. Dette førte til at drift og vedlikehold av veilys langs private veier ofte ble dekket av det offentlige. Mange av disse avtalene var uformelle og ikke alltid klare på hvem som skulle dekke kostnadene.
- Vegloven: Ifølge Vegloven (§54 og 55) er drift og vedlikehold av private veier normalt veieiernes ansvar. Det er derfor ikke riktig at kommunen skal dekke kostnaden for veilys på private veier.