Innovasjon, digitalisering og næringsutvikling

Realfagrommet Spikkestad skole

Med et samfunn i stadig endring, må vi tenke nytt og smart for å møte endringene på en god måte. Innovasjon kan defineres som å skape verdier på nye måter. For at vi skal fortsette å levere effektive tjenester av god kvalitet til deg som innbygger, må vi for eksempel ta i bruk ny teknologi og samarbeide med næringslivet og andre aktører på nye eller bedre måter.

Askersamfunnet har en levende innovasjonskultur, en sikker digital infrastruktur av høy kvalitet og et attraktivt, inkluderende og bærekraftig næringsliv. Hovedmålet i kommuneplanens samfunnsdel spenner bredt.

Vi jobber de neste årene videre med å ha et attraktivt og innovativt næringsliv som bidrar til arbeidsplasser og verdiskapning.

Med våre nesten 100 000 innbyggere, lange kystlinje, rike historie og varierte kultur- og næringsliv har Asker mye å by på. Derfor er vi attraktive for etablering av eksempelvis handel og næringsvirksomhet.

Askersamfunnet arbeider målrettet med innovasjon og digitalisering for å møte fremtidens utfordringer.
Fire personer rundt bord på Tofte innbyggertorg. Pc
Foto: Elin Eike Worren
Ikon bok

– Vi ønsker å gjøre innbyggerne mer digitale

Det er mange måter å nå oss i kommunen på; via e-post, nettsidene, telefon eller ved personlig oppmøte. Men en av våre viktigste oppgaver er digital veiledning. Vi ønsker jo å bidra til at innbyggerne bruker våre nettløsninger.

I tillegg til å kontakte kommunen, kan du spørre kommunens digitale chatrobot, «Kommune-Kari», om hjelp. Hun dukker opp nederst på nettsidene og er tilgjengelig hele døgnet.

Men ikke alle er digitale. Derfor kan du også ringe, eller møte opp på ett av våre syv innbyggertorg.

Les hele artikkelen om digital veiledning ved innbyggertorgene i Askermagasinet.

 

Det var 1 781 nyetablerte bedrifter i Asker 2021.
Det er butikkhandel som har høyest verdiskapning i 2020. Bygg og anlegg er nummer to og agenturer og engros har tredje plass.
Helsesykepleier som ser på baby på Asker helsestasjon
Foto: Elin Eike Worren
Ikon sykepleier

Digitale helsetjenester

Asker kommune skal i samarbeid med andre aktører offentlige, private og frivillige bruke ny teknologi og nye digitale løsninger som en aktiv del av tjenesteutviklingen - det er et av delmålene i kommuneplanens samfunnsdel innenfor bærekraftsmålet om innovasjon, digitalisering og næringsutvikling.

Et eksempel kan vi se hos jordmortjenesten, helsesykepleier på helsestasjonene og i skolehelsetjenesten som er digitale via HelseNorge. Du som innbygger i Asker kommune kan se oppsatte timer og ta kontakt via HelseNorge.

Løsningen heter DigiHelsestasjon. Kommunikasjon mellom innbyggere og kommunens tjenester skjer vanligvis gjennom brev, telefon, oppmøte og e-post. DigiHelsestasjon har som mål å gjøre det enklere å komme i kontakt med ansatte i tjenestene. Samtidig er det et mål å senke terskelen for at grupper som ikke så lett tar kontakt, som for eksempel ungdom generelt og unge gutter spesielt, i større grad vil gjøre det.

I Asker er mange innbyggere digitalt aktive. Evnen til å benytte digitale tjenester er høy, samtidig som at mange i dag forventer et digitalt tilbud.

Les mer om DigiHelse på KS sine nettsider.

Butikkfasader i Smuget Asker sentrum
Foto: Vibeke Glosli
Ikon nedlastning

Vil du lese mer om digitalisering og næringsliv i Asker?

Se mer i kommunens temaplaner! En temaplan er kommunens strategiske plan om et spesifikt tema. Temaplaner har gjerne et 12-årsperspektiv, og revideres hvert fjerde år.

Les mer om temaplanen for digitalisering og smart teknologi.

Les mer om temaplanen for næringsliv.