Gammel hippie er super-frivillig

Rolf «Mulen» Karlsen (70) kaller seg gammel hippie. Men likevel er den fargerike karen en striglet og systematisk frivillig.

Mulen
På gamle tomter: «Mulen» var i mange år fabrikkarbeider på Norcem. Foto: Tore Shetelig

– Det er bra for lokalmiljøet at vi engasjerer oss. Uten de frivilliges innsats hadde det ikke vært noe kulturtilbud her på Slemmestad, sier den supereffektive pensjonisten.

Rolf Karlsen gikk av med AFP i 2014.

– Jeg hadde så mye å gjøre som frivillig – at jeg ikke hadde tid til å jobbe lenger.

Folk som kjenner «Mulen» godt betegner ham som en ja-person og en formidabel drivkraft. Enten det er julegaveutdeling til eldre eller «Skjæltorsdag». «Mulen» ordner opp.

Kallenavnet fikk han på sementfabrikken. Kona Tove lar ham holde på med alle aktivitetene.  Snart feirer paret gullbryllup. De traff hverandre på en bussholdeplass på Slemmestad – i påsken 1971.

Sekkefabrikken kulturhus er det han er aller mest stolt av å ha fått til. Åpningen var i 2008.

– Jeg synes også det er veldig givende å drive Mulens Café. Der tar vi for oss lokalhistoriske temaer og kjører film fra gamle dager, sier «Mulen».

TEKST: TORE SHETELIG