Asker kommune sparer millioner på ombruk

- Asker kommune har hittil spart over 11 millioner kroner på ombruk av kontormøbler.

Fra kontorlokalene til Senter for innovasjon og læring
Resepsjonsdisken hos Senter for innovasjon og læring er laget av sammensatte stolben og skrivebordstopper, alt lakkert i samme farge. Her blir det vist fram av Ine Camilla Ask, konsulent ved senteret. Foto: Vibeke Glosli

Da de tidligere kommunene Røyken, Hurum og Asker skulle slå seg sammen, måtte mange medarbeidere flytte på seg.

– Dermed fikk vi tidenes mulighet til å vise hva ombruk er, forteller Anja Østerli, prosjektleder for ombruk i Asker kommune.

Ombruk betyr at noe brukes på nytt, men ikke nødvendigvis i sin originale form eller farge. Det er fullt mulig å trekke om, lakke, male eller redesigne. Det går an å bruke materiell av et møbel om igjen for å skape noe helt nytt, slik som i resepsjonen på Senter for innovasjon og læring.

– Ved å reparere, rense, kjøpe eller bytte reservedeler kan vi gi et møbel lengre levetid. Både miljø og økonomi ble skånet ved at vi satset på å bruke de gamle kontormøblene om igjen. Asker kommune har hittil spart over 11 millioner kroner på ombruk av kontormøbler, forklarer Anja.

Bare to prosent nye møbler

I Lensmannslia 4 har flere avdelinger i Asker kommune flyttet inn. Avdelingene fyller fire etasjer, og 62 prosent av interiøret er ombruksmøbler fra kommunen, 9 prosent er kjøpt brukt, 27 prosent er redesign og bare 2 prosent er nyinnkjøpte møbler.

Asker kommune har samarbeidet med Circular Ways, som fremmer det grønne skiftet og gir jobb til mennesker som står utenfor arbeidslivet. Solbrå arbeidssenter i Asker har også vært en viktig bidragsyter i ombruksprosjektet.

– Dette er bærekraft i praksis. Vi fremmer det sosiale, det økonomiske og ivaretar miljøet, forteller Anja.

– Forbruk er en av de største klimautfordringene i Asker kommune. Jeg håper ombruksprosjektet bidrar til mer ombruk og redesign av kontormøbler, ikke bare i Asker, men i hele kommune-Norge og i næringslivet, sier Anja Østerli.

Anja.JPG
Anja Østerli er prosjektleder for ombruk i Asker kommune. Foto: Aina Skoland