– Vi har opplevd stor pågang på koronatelefonen de siste ukene og mer enn dobling av antall henvendelser fra innbyggere som lurer på om de bør ta koronatest.
Kommunen har derfor jobbet på spreng med å få på plass en god og brukervennlig digital løsning som våre innbyggere kan bruke når de ønsker å bestille time, samtidig som vi fortsatt har fokus på å ha god kapasitet på koronatelefonen, sier kommunedirektør Lars Bjerke.
Digital løsning for timebestilling
En ny digital løsning sikrer at alle innbyggere i Asker som har symptomer eller mistenker smitte kan bestille time på en raskere og mer effektiv måte. Det eneste man trenger for å kunne bestille time er BankID.
– Vi oppfordrer alle som har mulighet til å bestille time til testing digitalt. Dersom du ikke har BankID, må du ringe koronatelefonen på telefon 66 71 59 99.
Ved å bestille via den digitale løsningen kan du selv velge tiden som passer best. Testing foregår fortsatt på teststasjonen på Vardåsen, forklarer Bjerke.
Viktig for kapasiteten
Kommunen håper at den nye digitale timebestillingsløsningen vil gi innbyggerne i Asker en enklere og mer effektiv måte å få time til koronatesting på og samtidig avlaste koronatelefonen.
– Dette er en viktig løsning, og det er gledelig at vi kan lansere den allerede nå. Det er viktig for kommunen å sikre god kapasitet, slik at innbyggere som mistenker covid-19 kan teste seg raskt, ta riktige forholdsregler og på den måten redusere smittespredningen, sier ordfører Lene Conradi.