Dette gleder barna seg aller mest til i sommer

Bading, båtturer og grilling av pølser går igjen som en rød tråd i barnas forventninger til ferieaktiviteter når Askermagasinet møter et sprudlende firkløver på Solgården.

Foto: Torbjørn Tandberg

Barna hører til i friluftsavdelingen Tveiterstua i barnehagen som ligger rett ved Skaugum. De er også opptatt av de helt nære ting, som hvor koselig det er å se på rådyr som gresser i hagen hjemme og gleden over å besøke bestemors katt. Nå setter vi over til hver enkelt.

Mathea (5)

– Jeg liker å bade og gå i T-skjorte. Jeg kan svømme litt, og håper på å lære mer i sommer. Vi har leilighet i Spania, men jeg hører de voksne sier at vi nok ikke kan reise dit. Det blir Blefjell og Sandefjord i stedet. Men det er koselig hjemme også, med rådyr som spiser gress i hagen vår.

Josefine (5)

– Jeg er veldig glad i å kjøre båt og grille pølser. Og så er det så deilig å ha på lette sommerklær – når det er varmt. Jeg gleder meg til å gå ut i sola og ha på meg shorts. Jeg skal også kose meg masse med katten til mormor. Vi kan ikke ha dyr selv, fordi mamma er allergisk.

Tobias (4)

– Jeg liker veldig godt å samle skjell på stranda. Jeg gjør det når jeg bader og kjører tråkkebåt på Hvalstrand. Se, her er et skjell jeg har tatt med meg derfra. Men i sommer skal jeg finne mange flere. Det er så mye fint vi kan finne i naturen og lage ting av. Jeg gleder meg også til å plukke markjordbær.

Ida Katrine (5)

– Jeg elsker å plaske i vannet. Da lager jeg en høy vannsprut som går helt opp til himmelen. Semsvannet er favorittbadeplassen min. Hittil har det blitt mest «bikkjesvømming» på meg, men jeg har lyst til å lære mer om svømming. Det er veldig koselig å dra på hytta på Sjusjøen. På sommeren er det ikke for kaldt å bade der.