Fargerik gatekunst på Nærsnes skole

«Rektor, rektor, noen tagger på veggene!» Det var en fortvilet elev som kom løpende inn på rektors kontor på Nærsnes skole i begynnelsen av skoleåret da han så gatekunstner David Stenmarck spraye på den røde skoleveggen. Men da kunne rektor Astri Marie Gundegjerde berolige ham: «Han får lov.»

Tre barn står ved siden av en rød vegg, peker bort på et stort bilde på veggen av en gutt som peker og ser oppover.
KULT: Elevene på Nærsnes skole synes det har blitt inspirerende å komme på skolen, etter at veggmaleriene dukket opp. Foto: Jannik Abel

For det var ikke alle som hadde fått med seg at gatekunstprosjektet allerede var i gang.

– Ballen rullet veldig fort. FAU tok det først opp i april, og kunstnerne begynte å jobbe uka etter skolestart. Så ble det ferdig i september, forteller rektoren fornøyd.

Graffiti i skoletiden

Asker kommunes kunstordning fra 2021, hvor én prosent av kommunens investeringsbudsjett avsettes til kunst i offentlige rom, omfattet ikke Nærsnes skole da den ble utvidet i 2019. Men da skolen sammen med FAU kontaktet kunstfaglig rådgiver i kommunen, Vibeke Hermanrud, for å høre om de kunne gi den røde boligmassen litt mer identitet, falt valget på gatekunst og graffitikunstnerne David Stenmarck og ekteparet Rita Rohdin Nyhuus og Lillian Støa i FRØ production.

– Det har vært et spennende kunstnermøte med to ulike uttrykk. Vi har tatt utgangspunkt i en blåstrupe, som lever i vårt område og er rødlistet. Her har den tatt bolig i håret til et barn. Håret og jenta verner om fuglen, de tar vare på hverandre, forklarer Rita Rohdin Nyhuus i FRØ production.

Graffitikunstner David Stenmarck skulle ønske alle skoler var tegnet av arkitekten til Willy Wonka.

– Det er så mange grå og triste skoler, og skolen skal jo være et inspirerende og hyggelig sted å være. Farger og kreative omgivelser i barns hverdag har alt å si, og omgivelsene har ikke speilet de kreative barna som går her. Mitt veggbilde illustrerer min drømmeskole, en skole som ser ut som en blomsterpotte der alle tankene elevene har, strømmer ut av den, forklarer han.

En rød vegg har fått et stort og fargerikt veggbilde. I forgrunnen står en gruppe barn.
DRØMMESKOLE: Mitt veggbilde illustrerer min drømmeskole, en skole som ser ut som en blomsterpotte der alle tankene elevene har, strømmer ut av den, sier graffitikunstner David Stenmarck. FOTO: Jannik Abel

Inspirerende

Og barna har latt seg inspirere. Kunstnerne har spraymalt de store veggene i løpet av skoletiden mens nysgjerrige barn kunne følge med på prosessen steg for steg.

– Det var kult å se hvordan de jobbet. Lifter ser man ikke ofte på skoler, sier Thea Tømmerås på 5. trinn, som ble veldig inspirert av prosessen:

– Jeg er blitt mer glad i å tegne etter jeg så hvor flink man kan bli.

Liv Lavoll på 7. trinn har latt seg fascinere av teknikkene kunstnerne brukte:

– Det var gøy hvordan de brukte mal og at de sprayet lag på lag, og det var fint at de kombinerte to ulike stiler.

Tvillingene Selma og Maja Talat Baarsrud syntes først det var litt rart at noen tagget på veggene, men er veldig stolt av skolen nå:

– Det er så fine malerier med masse sterke farger. Nå er det inspirerende å komme på skolen, sier de fornøyd.

Vernissage med boller og saft

Veggmaleriene ble offisielt åpnet 20. september, og da var det ikke bare graffitikunstnerne som kunne avduke kunstverkene sine. Elevene på 5., 6. og 7. trinn fikk sin egen utstilling i gymsalen med verkene de lagde på en todagers workshop med kunstnerne samme uke. Her fikk de muligheten til å utforske ulike teknikker som kunstnerne selv bruker i veggmaleriene. Og som på enhver vernissage var det også noe å bite i, det ble servert kaffe, saft, boller og fargerike muffins elevene hadde bakt. Ordfører Lene Conradi klippet snoren som elevene hadde fingerheklet og avrundet med:

– Kunstverket har gitt skolen et helt nytt liv. Dere kvalifiserer kanskje ikke for en arkitekturpris, men nå kvalifiserer dere kanskje for en kunstpris, til stor applaus fra alle de fremmøtte.

Kommunens kunstsamling

Asker kommune har en kunstsamling på over 1500 verk. De fleste kunstverkene er å finne på rådhuset, skoler, omsorgssentre og i andre kommunale bygg og uterom. Deler av kunstsamlingen kan du se på kommunens nye kunstdatabase.

Tekst: Lisa Vilbo