Kjøp brukte julegaver i år

Dersom du aldri før har vurdert å gi brukte gaver til jul, er kanskje dette året du skal prøve det?

En dame holder frem et skjerf og smiler. I bakgrunnen er butikklokaler.
Kanskje dette er året du skal handle brukte gaver til jul, oppfordrer Synne Lie på Omigjen. Foto: Guro Nordby Waagene

Vi har flere fantastiske bruktbutikker her i Asker kommune, og det er fortsatt tid til å handle brukt på nett. Ved å velge å gi brukte gaver, viser du din omtanke for naturen og miljøet.

Stort og variert utvalg

Utvalget av brukte varer blir stadig mer variert, og du vil finne brukbare julegaver for både små og store. Hos Omigjen i Slemmestad kan du kjøpe brukte leker, sportsutstyr, interiør, dyreutstyr, klær og lamper, for å nevne noen eksempler.

I sommer gjennomførte Asker kommune en klimaundersøkelse blant våre innbyggere. 37 prosent svarte at de (eller noen i husstanden) hadde kjøpt brukte klær i løpet av det siste året, mens 23 prosent oppga at de hadde investert i brukt sports- og fritidsutstyr. To av tre svarte at de hadde handlet brukt på nett.

Mange ønsker seg brukte gaver til jul

Før fjorårets jul, gjennomførte Norstat en undersøkelse på vegne av Finn, hvor hele 70 prosent av respondentene svarte at det ikke spilte noen rolle for dem om gaven var ny eller brukt. Spesielt aldersgruppen 15-29 år var positive til å motta brukte julegaver.

Dersom du ikke føler at brukte gaver passer for deg, kan et annet alternativ være å lage noe selv eller kjøpe håndverk laget av andre, eller å gi bort noe som har blitt redesignet.

Fortell at gaven er brukt

En god idé kan også være å inkludere en hyggelig melding på til-og-fra-lappen som informerer mottakeren om at gaven er brukt. For eksempel:

• «Kjære tante Berit, årets julegave har allerede hatt et langt liv, men det er knapt merkbart, og den vil være verdifull og nyttig i mange år fremover. Akkurat som deg. God jul!»
  • «Kjære nabo! Jeg fant denne skatten i en bruktbutikk og tenkte umiddelbart på dere. Dere er fantastiske naboer. God jul!»
  • «Kjære storesøster Ida, denne gaven er brukt, stilig, og har mye sjarm, i tillegg til å bidra til et bedre klima. Jeg er glad i deg. God jul!»

Tekst: Christina Ek Reindal