Kongelige klær til reparasjon på Omigjen

De ansatte hos Sisters in Business fikk bryne seg på kongelige klær da kronprinsparet besøkte ombrukssenteret i Slemmestad.

Kronprinsesse Mette Marit og Kronprins Håkon står ved en disk hvor det ligger flere tøybitter brettet sammen i hauger. Han løfter en hvit papirpose. Begge ser mot kamera. I bakgrunnen ses hyller med stoff og flere andre personer.
Kronprinsparet hadde med seg flere plagg til reparasjon da de besøkte ombrukssenteret Omigjen. Foto: Christina Ek Reindal

Kronprinsessens sommerlige tunika hadde revnet i en løpegang foran, og kronprinsens shorts hadde fått noen hull. Fatima hos gründerbedriften Sisters in business kastet seg over tunikaen og sydde et mørkeblått bånd over skaden på begge sider. Reparasjonen ble usynlig og ser nå ut som om en del av designet.

Shortsen ble også pent reparert, og er klar for en ny sommer.

– Ikke hver dag vi har kongelige kunder, det var stas og hyggelig, sier en fornøyd senterleder Desirée Hagman om besøket i juni. Sammen med Sandra Tollefsen, medgründer og daglig leder i Sisters in Business, viste hun kronprinsparet rundt på senteret.

Bildet er tatt bakfra av en dame som sitter ved en symaskin. Under nåla ligger et stort stoff som har mønster i blått, hvitt og svart.
Det er ikke hver dag Sisters in Business har kongelige kunder. Her reparerer Fatima kronprinsessens tunika.

Sydde sin egen toalettmappe

Kronprinsparet ønsket selv å besøke senteret for å lære mer om gjenbruk av tekstiler og sosialt bærekraftige arbeidsplasser.

– Det var hyggelige at kronprinsparet også benyttet seg av tjenestene våre. De er gode forbilder på å ikke kaste klær som har gått i stykker, men reparere og bruke de lenger, sier senterlederen.

Kronprinsparet fikk også teste sy-kunnskapene bak hver sin symaskin på systua til Sisters in Business. De valgte ut rest-tekstiler for å sy toalettmappe og en clutchveske. Kronprinsessen valgte et fargerikt stoff, mens kronprinsen gikk for et mer maskulint og mørkere tekstil. Det var god stemning og mye latter på systua. Spesialt da kronprinsessen forsøkte å overbevise kronprinsen om å velge en fargerik glidelås for å piffe opp toalettmappen.

Kronprinsesse Mette Marit sitter foran en symaskin med et rosa stoff i hendene. En annen dame lener seg over fra siden og veileder.
Kronprinsparet ble utfordret til å sy sine egne toalettmapper da de besøkte systua.

Et inkluderende varemottak

Ombrukssenteret er Asker kommunes storsatsning på sirkulærøkonomi. Asker kommune tester ut hvordan varer kan være i omløp så lenge som mulig. Det reduserer avfallsmengdene, det blir mindre press på råvarer til å lage nye produkter og vi får flere arbeidsplasser innen mottak, vask, reparasjon og salg av brukte varer.

På varemottaket hos Omigjen jobber arbeidstakere fra det kommunale arbeidssenteret Solbrå, som lønnes av Omigjen. De tar imot brukte varer fra kundene, veier, sjekker, vasker og leverer varene til butikkene på senteret. Arbeidstakerne får individuelt tilrettelagte arbeidsoppgaver.

– Varemottaket er et flott eksempel på hvordan økt ombruk skaper inkluderende arbeidsplasser. Dette ønsker vi oss mer av. Vi trenger et bredt spekter av arbeidsoppgaver, og vi trenger flere arbeidsplasser utenfor arbeidssentrene, sier virksomhetsleder Grete Skustad Floberg.

En blå og en rød skijakke ligger over hverandre på et bord. Begge har glidelåsen åpen i halsen.

Her er skijakkene som kronprinsparet leverte inn. Jakkene var revnet i front og kronprinsen hadde teipet den ene siden på den blå jakken. Fantastisk løst av Touran hos Sisters in Business som har sydd på en svart bit på begge sider av glidelåsen. Den røde jakken var også revnet oppe front på hver side av glidelåsen. Reparasjonen er umulig å se.

Over 40 000 har besøkt Omigjen

Omigjen ombrukssenter åpnet 17. november 2022, og hittil har over 40 000 kunder besøkt senteret. Her kan du kjøpe brukte leker, sport- og fritidsutstyr, møbler og interiør, klær til barn og voksne, utstyr til dyr og rest-tekstiler. Du kan også selge varer på senteret. Les mer om de ulike butikkene på nettsiden til Omigjen.

Men du kan også reparere klær og tekstiler, slik som kronprinsparet.

Ombrukssenteret Omigjen er et toårig prosjekt i regi av Asker kommune som blant annet er finansiert med klimasatsstøtte fra Miljødirektoratet.

Tekst: Christina Ek Reindal