Nytt huskor inspirert av «Demenskoret»

Ved Hurum bo- og omsorgssenter startet de forrige uke opp et splitter nytt huskor, med over 40 deltagere. Hver fredag fremover blir det korøving og hjemmebakst for alle beboere som ønsker være med.

Tre damer står samlet, alle ser i kamera og smiler. Vi ser dem ganske nær.
Svanhild Gotaas, Kari Anne Vang og Ingeborg Ane Støen Lund er alle strålende fornøyde etter den første øvelsen med huskoret på Hurum bo- og omsorgssenter. Foto: Pernille Humborstad Stenvik

– Jeg er veldig fornøyd med denne starten, smiler Kari Anne Vang. Hun er aktivitetsleder ved Hurum bo- og omsorgssenter og prosjektleder for det nystartede huskoret.

Helt fra den aller første episoden av «Demenskoret» ble sendt på NRK tidlig i januar, har hun stadig fått meldinger om «når starter du opp kor», og ønsker fra flere som kan tenke seg å bidra. Selv ble hun også inspirert av TV-serien til å få til noe lignende på Filtvet.

– Jeg kontaktet raskt Ingeborg Ane Støen Lund i Asker kulturskole, om hun kunne tenke seg å være med som dirigent. Der fikk jeg ja med én gang, forteller Vang.

Støen Lund fikk også med seg Svanhild Gotaas som pianist. Hun har lang fartstid bak seg i kulturskolen, og etter nylig å ha gått av med pensjon var hun veldig interessert i et musikkprosjekt hun kunne bidra i som frivillig.

– Jeg tror rett og slett det var meningen at Kari Anne skulle ta kontakt med oss. Det var ingen tvil om at vi ville være med da hun spurte, stråler de to.

To damer sitter ved siden av hverandre, ser i kamera og smiler. Den ene blar i en sangbok.
Svanhild Gotaas og Ingeborg Ane Støen Lund gleder seg over å lede huskoret fremover.

Populært tiltak

Det er heller ingen tvil om at prosjektet traff beboerne på senteret godt. Alle som ønsker skal få være med, og til første øvelse møtte hele 40 deltagere. I tillegg til ansatte og noen hjelpere fra et lokalt kor var det over 60 mennesker som stemte i «Fader Jakob» og «Vi lever» fredag formiddag. Sangpermene hadde en ungdomsskoleelev på utplassering ved bo- og omsorgssenteret gjort klar på forhånd.

Bildet er tatt bakfra i en stor forsamling. De fleste hodene har grått eller hvitt hår, og mange har en rullator foran seg. Lengst inn i rommet, med ansiktene mot kamera, står to damer som dirigerer og leder koret.
Det var stort oppmøte på den aller første øvelsen til huskoret på Hurum bo- og omsorgssenter.

– Det var utrolig god stemning i rommet. Alle satt klare og ville synge, forteller Støen Lund, som synes første øvelse gikk over all forventning.

Første konsertdato for huskoret er allerede satt. 1.juni kl 17.30 åpnes dørene for alle som vil komme til Hurum bo- og omsorgssenter.

– Nå gleder vi oss til øvinger omtrent hver fredag fremover. Og etter sangen skal det bli hjemmebakst – hver gang. Der får vi hjelp av noen frivillige, sier Vang.

I mars reiser hun sammen med korleder og pianist på kurs i etablering og ledelse av demenskor, i regi av Norges musikkhøgskole, Nasjonalforeningen for folkehelsen og Norsk forening for musikkterapi. Der bidrar også korleder og pianist fra den populære serien på NRK.

Tekst: Marit Asheim