Usikker på hva du skal finne på i sommer?

Det finnes utallige turmuligheter og nye steder å oppdage i den langstrakte kommunen vår. Og det beste av alt – mye er helt gratis! Bente Holsing i DNT Asker Turlag oppfordrer deg til å finne nye favoritter i ferien.

Bildet er tatt ute på fjorden. I forgrunnen er en halv kajakk, lenger ut på fjorden en person som padler kajakk. Lav kveldssol over horisonten og stille vann.
EKTE SOMMERFØLELSE: For Bente er det sommerfølelse i seg selv å padle langs den flotte kysten vår. DNT har kajakker til utleie ved både Elnestangen og Skogsborg. Foto: Marius Dalseg/DNT

– Vi er heldige her i Asker, med både marka og fjorden «rett utenfor stuedøra». Det er stadig nye steder å oppdage, uten at du trenger reise langt, sier Bente Holsing, turlags- og aktivitetsrådgiver i DNT Asker Turlag.

Hun ramser opp de fem ubetjente DNT-hyttene i Asker, gapahuker til fri bruk, kajakkturer langs kysten, eller en av de mange kilometerne med blåmerkede stier til topper, utsiktspunkt og rundturer.

– Jeg anbefaler å laste ned appen «UT», for å få både tips til nye ruter, kart og turbeskrivelser med bilder. Her kan du også «sjekke inn» på både topper og hytter. Kanskje kan det bli en morsom konkurranse i familien å besøke flest mulig nye steder, oppfordrer Bente.

En populær konkurranse i appen er «Topp er toppers», med 12 topper fordelt over hele kommunen. Det er premier til noen av dem med flest innsjekkinger.

En rød hengekøye henger mellom to trær. Flere trær står rundt hengekøyen. I Bakgrunnen ses både skog og fjordgløtt.
IDYLLISK: Bruk hengekøya i sommer! Bente anbefaler å ta den med ned mot sjøen, eller nyte utsikten fra toppen av Vardåsen. Foto: Eivind Haugstad Kleiven/DNT

Mange muligheter

– Vi tilbringer alltid mange av ferieukene i nærområdet. Takket være alle de frivillige som stiller opp på dugnad og gjør en formidabel jobb hvert år, har vi over 330 km blåmerkede og vedlikeholdte stier i Asker. Derfor er det alltid nye og spennende turer å oppdage!

Bente anbefaler å laste ned årets tur- og aktivitetsprogram på turlagets hjemmesider. Her finner du planlagte fellesturer fellesturer, og det er mulig å melde seg på uavhengig av om man er medlem eller ikke. Heftet finner du også i papirformat på alle innbyggertorgene i kommunen.

– Et par anbefalinger herfra er for eksempel rutene fra «Asker på langs» eller «Topp 7 Vestmarka».

DNT arrangerer dessuten åpne dager for barn og unge på Elnestangen i Vollen i uke 31 og 32. Her kan man bare møte opp og prøve kystfriluftsliv – helt gratis.

Lån gratis utstyr i sommer

• BUA Vollen holder åpent 12.00-16.00 i helgene og hver dag i skolens sommerferie. Her kan du låne SUP, sykkel, frisbee golf, hengekøye og strandutstyr/leker.
  • BUA Heggedal holder åpent tirsdag og torsdag i juni 16.00 til 19.00 og torsdager i juli 16.00 til 19.00. Her kan du låne SUP, sykkel, telt, primus, sparkesykkel, skateboard, hageleker, fiskeutstyr, hengekøye med mer.

Tekst: Marit Asheim