Velferdsteknologi: – Hjelpemidler som kan redde liv

For ekteparet Birgit og Torkjell Sanden har en liten GPS-brikke blitt en naturlig del av hverdagen. – Vi har vært veldig fornøyde siden vi tok den i bruk.

En eldre dame og en yngre mann sitter ved siden av hverandre i en sofa. Hun holder en liten brikke i den ene hånda, mens han peker på en mobiltelefon. De ser på hverandre og smiler.
GOD HJELP: GPS-brikken er liten og enkel å putte i jakkelomma når Birgit Sanden skal på tur. Her viser Thomas Dahl i Asker kommune henne hvordan kartet kommer frem på mobilen. Foto: Simen Sjølund.

– Den ser ut som en liten bilnøkkel, og er enkelt å putte i jakkelomma når man skal gå på tur, forklarer Torkjell Sanden.

Hjemme på Nærsnes har GPS-brikken blitt en ekstra trygghet for ekteparet i snart tre år. Den gjør at Birgit, som er diagnostisert med Alzheimers, fremdeles kan gå på tur alene. Fra godstolen kan Torkjell, via en egen app på mobiltelefonen, lokalisere Birgit dersom det skulle være grunn til bekymring. Trenger hun hjelp, vet han akkurat hvor han skal lete.

– Jeg har aldri opplevd avvik større enn fem-ti meter når jeg har sett etter henne, så det er veldig nøyaktig, forklarer Torkjell.

Birgit, som alltid har vært glad i å gå på tur, synes det er fint å kunne fortsette med det hun liker så godt.

– Jeg tror også det er med på å motvirke utviklingen av sykdommen at hun fortsatt kan gå ut alene, sier ektemannen.

Enkel teknologi

Ekteparet Sanden var blant de aller første som tok i bruk GPS som en del av et testprosjekt i Asker kommune. Fra 2022 har det vært en del av kommunens tilbud innen velferdsteknologi.

– Bruk av velferdsteknologi bidrar til at flere kan bo hjemme lengst mulig. De fleste vil jo også det, forklarer Thomas Dahl, rådgiver for velferdsteknologi i Asker kommune.

Så langt er elektroniske medisindispensere, GPS og trygghetsalarmer tatt i bruk for å gjøre hverdagen enklere for flere innbyggere. Felles for hjelpemidlene er at de kan brukes uten spesielle forkunnskaper.

– Denne teknologien har et lavt brukergrensesnitt. Det vil si at det skal være enkelt å ta i bruk for de aller fleste, sier Dahl.

Medisindispenserne kan lyse og snakke når de deler ut tabletter. Dersom ikke tablettene blir hentet, vil det gå et varsel til hjemmesykepleien i kommunen.

– Vi ser at dagens velferdstjenester ikke er bærekraftig om ti år, ettersom antall eldre over 80 år vil øke betraktelig og arbeidsføre yngre vil reduseres, sier Dahl.

Han forklarer at minimum hver tredje elev på videregående må velge helse- og omsorgsfag dersom man skal kunne opprettholde dagens velferdstilbud fremover. 

– Velferdsteknologi er derfor ett av svarene på hva vi bør gjøre mer av for å møte denne problematikken.

Vi ser bakhodet til en eldre mann. Han holder frem en mobiltelefon som viser et kart.
TRYGGHET: Hjemme i stua kan ektemann Torkjell Sanden følge med på turene i nærområdet. Det gir en ekstra trygghet for dem begge. Foto: Simen Sjølund

 

Godt fornøyd

På Nærsnes er Birgit og Torkjell fornøyde med samarbeidet de har med både demenskoordinator og velferdsetaten. De fikk hjemmebesøk med testing av både GPS og mobilapp, før de tok i bruk utstyret. Ved spørsmål underveis har de også fått god hjelp. GPS-brikken er utstyrt med et eget SIM-kort, og bruker datatrafikk for å kommunisere med appen på Torkjells mobiltelefon.

– Dette er noe vi absolutt kan anbefale andre å ta i bruk. Så lenge vi husker på å lade brikken, er jeg helt sikker på at dette er hjelpemiddel som kan være med på å redde liv, sier Torkjell.

 


Velferdsteknologi

  • Asker kommune har en egen satsing for å utvikle og ta i bruk velferdsteknologi.
  • Dette er teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet.
  • Skal styrke den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne.
  • Kan også fungere som støtte til pårørende.

Prosjekt digital hjemmeoppfølging

Asker kommune er i gang med å prøve ut digital hjemmeoppfølging. Dette er teknologiske løsninger og verktøy som tas i bruk slik at innbyggere med ulike helseutfordringer kan følges opp digitalt av «Helsehjelpen» i eget hjem. I Helsehjelpen jobber det fysioterapeut, vernepleier og sykepleier.

Man registrerer selv avtalte målinger, som for eksempel blodtrykk, oksygenmetning og annet i en app som gjøres tilgjengelig på eget nettbrett eller smarttelefon. Registreringene sendes til, og følges opp av, «Helsehjelpen».

Er du nysgjerrig på om dette kan være aktuelt for deg? Ta kontakt med helsehjelpen@asker.kommune.no

 

Tekst: Marit Asheim