Dugnadsdrift i over 50 år

Helt siden åpningen i januar 1971 har ROS-hytta vært drevet av frivillige. Som eneste serveringssted i Kjekstadmarka, er det et populært stoppested for skiløpere gjennom hele vinteren.

En mann i vinterklær står i forgrunnen av bildet. Det er mye snø, både på bakken og trærne rundt. I bakgrunnen ligger en stor rød hytte.
Helt siden åpningen i januar 1971 har ROS-hytta vært drevet av frivillige. Fra oktober til påske tar Egel Holmquist og de andre imot mange fornøyde turgåere. Foto: Sebastian Andersen

– På en helg kan det gå med opptil 130 liter melk til vaffelrøre og kakao, smiler Egel Holmquist fra Spikkestad. I 20 år har han vært styreleder for den populære markastua.

– Hit kommer skiløpere fra Spikkestad, Røyken, Dikemark, Heggedal, Asker og Lier. Flere og flere får opp øynene for det flotte løypenettet i Kjekstadmarka, forteller han.

Fra oktober til påske er hytta åpen fire timer hver søndag. Gjennom skisesongen har de også åpent lørdager. De populære vaflene har fremdeles samme oppskrift som i 1971, og lages selvfølgelig fra bunnen.

– Vi har mellom tre og åtte frivillige her hver helg, avhengig av vær og føreforhold. Med gode snøforhold er det mye trafikk, sier han.

Lang tradisjon

Selv var Egel åtte år da hytta ble bygget, og deltok da faren og flere andre frivillige bar opp blokker til grunnmuren. Siden har han vært her «i alle år».

– Jeg har omtrent fått det inn med morsmelka å jobbe på dugnad, og jeg har stor glede av å bidra til at hytta driftes videre, smiler han.

Selv om ROS-hytta bærer samme navn som idrettslaget, har de ikke mer enn navnet felles. Hytta eies av et andelslag, og driftes av frivillige. Da kommer det godt med å ha en styreleder som er tømrer. Egel har blant annet lagt nytt gulv, bygget om kjøkkenet, og sammen med flere i styret byttet ut alle vinduene. Andre frivillige har stått for maling og utskifting av bord og stoler, og i dag fremstår hytta som både nyoppusset og moderne.

– Det er populært blant skoleklasser og idrettslag å leie hytta til forskjellige samlinger med overnatting, eller for sambygdinger som vil feire bursdager eller jubileum her oppe. Begge deler er veldig hyggelig, sier Egel.

Tre personer sitter rundt et bord. En av dem peker mot veggen i motsatt ende av rommet. Det er kopper på bordet, og en av personene holder en kopp i sine hender.

På skitur i Kjekstadmarka er det godt å ta pausen inne i varmen på ROS-hytta. Foto: Sebastian Andersen

Frivilligpris

I desember fikk ROS-hytta Frivillighetsprisen av Asker kommune. En årlig pris som deles ut til en person, en lokal forening eller en gruppe som har gjort en betydningsfull og ekstraordinær frivillig innsats.

– Ildsjelene som står bak driften av ROS-hytta gir noe unikt til felleskapet, og turfolk i alle aldre verdsetter høyt å kunne besøke dette tilbudet i hjertet av Kjekstadmarka. De frivillige legger ned mye tid og engasjement i å drifte og vedlikeholde hytta, og er svært fortjente vinnere av årets frivillighetspris, sa ordfører Lene Conradi under prisoverrekkelsen.

Juryen begrunnet også prisen med stor innsats fra frivillige ildsjeler i over 50 år.

– Denne prisen betyr mye for oss, og er en bekreftelse på at det vi gjør settes pris på, sier Egel. Kunstverket de fikk henger synlig for alle besøkende, like ved disken.

Trenger flere frivillige

Med mye besøk, er det stadig behov for flere frivillige. Egel understreker at de gjerne ønsker personer fra hele kommunen, eller nærliggende steder. I alle aldre!

– Det vanlige er at frivillige får vakter to helger i året, og de kan selv melde inn når de har mulighet. Jeg tenker at det er spesielt fint for barnefamilier. Da kan hele familien være med opp, barna må gjerne bidra i kiosken, og ofte overnatter de her og får en hel helg på hytta. Vi har både madrasser og TV, og det er fint å leke ute, så det pleier være riktig hyggelig, forteller han.

Er det noe du kan tenke deg, oppfordrer han deg til å kontakte styremedlem Rine Rud for mer informasjon, helst på epost: rinerud@gmail.com.

Frivillighetsprisen

• Asker kommune deler hvert år ut Frivillighetsprisen. Den deles ut til en person, en lokal forening eller gruppe som har gjort en betydningsfull og ekstraordinær frivillig innsats.
  • Frivillighetsprisens mål er å motivere, synliggjøre og verdsette frivilligheten i kommunen.
  • ROS-hytta fikk Frivillighetsprisen 2023.

Tekst: Marit Asheim