Endelig åpning av aktivitetsparken på Drengsrud

Etter flere års planlegging, er aktivitetsparken ved Drengsrud skole klar for åpning. Både rektor og elever gleder seg.

To gutter med hjelm på hodet sykler på hver sin sykkel i en pumptrack-bane. Begge ser konsentrert ut.
Henrik Noah Hansen og Henrik Sverdrup Wøyen utforsker den nye pumptracken. Foto: Maria Brattbakk og Marcus Alexander Sivertsen

– Dette er noe vi ha drømt om lenge, sier rektor Anita Munkvold.
I mange år har de ønsket et bedre uteområde for barna ved skolen. Arealet som nå åpner som aktivitetspark, var tidligere en midlertidig parkeringsplass og en fotballbane. I 2020 ble det dannet en foreldrekomité som ønsket å opprette en aktivitetspark, og foreldrene har vært til stor hjelp for hele prosjektet.

Søke midler

Foreldrerådets Arbeidsutvalg (FAU) hadde allerede spart i flere år, men det var foreldrekomiteen som søkte etter midler. De fikk godt samarbeid og støtte fra Sparebankstiftelsen, før kommunen tok over ledelsen av prosjektet. Foreldrekomiteen markedsførte dessuten prosessen gjennom en Spleis, og sørget for at det fikk en del oppmerksomhet i lokalmiljøet. Noen engasjerte elever dro også til flere bedrifter i lokalmiljøet, for å prøve å samle inn pengestøtte.

Elevenes bidrag

Elevrådet og elvene på skolen har bidratt mye i prosjektet. Det har fra første stund vært fokus på medvirkning fra alle fremtidige brukere av aktivitetsparken. Alle kunne komme med forslag til innhold i parken i form av tegninger og beskrivelser. Deretter laget elevrådet en prioriteringsliste i samarbeid med ansatte på skolen, basert på forslagene fra elevene.

– Mange av elevene som ønsket seg zipline, forteller rektor Anita Munkvold.
– Deretter diskuterte vi voksne det med Foreldrerådets Arbeidsutvalg (FAU) og Samarbeidsutvalget (SU). Vi syntes zipline tok mye plass, og det er jo bare ett og ett barn som kan bruke den av gangen. Elevrådet prioriterte likevel zipline på førsteplass, og da ble det zipline, legger rektor til.

To damer står bak hver sin gutt i en steintrapp. Alle fire smiler. I bakgrunnen ses to gravemaskiner.

Anita Munkvold, rektor, Anette Wagle, FAU, Henrik Sverdrup Wøyen (12) elevrådsrepresentant og Henrik Noah Hansen (12) elevrådsrepresentant gleder seg alle til aktivitetsparken åpner. Foto: Maria Brattbakk og Marcus Alexander Sivertsen

Møtepunkt

– Det var også ønske om at det her på Drengsrud skulle det være en møteplass for nærmiljøet, for det finnes jo ikke særlig mange andre møtepunkt, sier Anette Wagle, medlem av Foreldrerådets Arbeidsutvalg (FAU).

– Da må vi ned til Asker sentrum, og det er langt for mange. I tillegg er det meste på andre siden av E18, og dit er det ikke så lett å komme for de yngste elevene, fortsetter rektor Anita Munkvold.

Aktivitetsparken er ikke bare er ment for barna på skolen, men den er laget for at innbyggere i alle aldre i lokalområdet skal ha glede av den. Derfor ble det også sommeren 2022 holdt et folkemøte, hvor man hadde en idemyldring rundt foreløpig skisse for parken. Der kom det frem gode forslag som ble tatt i betraktning, sammen med forslagene fra elever og ansatte på skolen. Byggingen av parken startet 8.mai 2023.

Spent

– Det har vart lenge! Vi har holdt på i 2-3 år, og det har vært ganske mye arbeid underveis. Da er det jo veldig artig når alt arbeidet faktisk resulterer i at det blir en aktivitetspark, sier rektor. Henrik Noah Hansen og Henrik Sverdrup Wøyen, som er elevrådsrepresentanter ved skolen, gleder seg mest til å ta i bruk pumptracken, og til å kunne dra til aktivitetsparken etter skolen med venner.

– Dette blir en park som kommer hele nærmiljøet på Drengsrud til gode, avslutter rektor.

Parken var klar for åpning i november 2023, men den ble utsatt på grunn av snøfall. Den offisielle åpningen av aktivitetsparken er 3. mai klokken 12.00.

Tidslinje

• Ønske om aktivitetspark
  • FAU får tak i midler
  • Kommunen tar over lederskap