Et gratis tilbud til alle ungdommer i Asker

– Det er et veldig bra tilbud. Man tenker ikke at man trenger det før man plutselig gjør det, sier Syver Paaske (17). Han tror terskelen for å gå til helsesykepleier er høyere for gutter, for de går ikke før de har et problem. – Mens jentene kommer når de trenger noen å snakke og lurer på om de har et problem, skyter Tilde Rosset Lidman (17) inn.

Tre ungdommer står ved siden av hverandre utenfor en skole. Alle tre ser mot kamera og smiler.
Syver, Tilde og Victoria er enige om at helsestasjon for ungdom er et godt tilbud. Foto: Sebastian Andersen

Helsestasjonen for ungdom er et gratis lavterskeltilbud til alle ungdommer fra 13 til og med 24 år i Asker kommune, og omfatter fysisk, psykisk og seksuell helse. Her jobber både helsesykepleiere, lege, sexologisk veileder og jordmor. Ungdommer fra 13 til 20 år tilbys gratis prevensjon, de kan også ta selvtester for klamydia og gonoré og få satt inn spiral. Tilbudet er veldig populært, i fjor hadde de 2800 konsultasjoner og det ble tatt 1202 egentester.

– Mange benytter seg av egentesting. Det er diskré, og man slipper å prate med noen. De som trenger behandling blir kontaktet, forteller helsesykepleier Ingjerd Kirkerud.

Forebyggende tiltak

Et av de forebyggende tiltakene skolehelsetjenesten jobber med, er seksualundervisning på ungdoms- og videregående skoler. Her jobber helsesykepleiere fra HFU noen dager i uken. Alle 10.klassinger i kommunen får også en omvisning på helsestasjonen.

– Vi deler ut kondomer og snakker om seksuell helse, men det er vanskelig å få ungdommene til å skjønne hvor viktig det er, forteller helsesykepleier Franziska Sakrisvold.

Tilde Rosset Lidman, Victoria Skarsfjord og Syver Paaske går i andre klasse på Nesbru videregående skole og har alle vært innom helsesykepleieren på skolen. Elevene mener de får god informasjon om prevensjon og seksuelt overførbare sykdommer, men likevel er det mange som ikke beskytter seg.

– Det er masse stigma rundt det. Hvis gutter forteller at de bruker kondom, får de kommentarer på det, forteller Syver.

– Mange tenker at klamydia ikke er så farlig, man blir fort kvitt det med en kur, forteller elevene.

– Det viser at vi har et arbeid å gjøre, det er flere steiner som må snus, men vi må bare fortsette med det vi gjør og ikke gi opp, slår Kirkerud fast.

Nærbilde av en helsesykepleier som ser på en ungdom med langt lyst hår som skimtes i forgrunnen. I bakgrunnen en pc-skjerm og et skrivebord.
Helsesykepleier Franziska Sakrisvold oppfordrer både foreldre og ungdommer til å følge instagramkontoen deres @unghelseasker. Foto: Sebastian Andersen

Egen Instagramkonto

Den siste tiden har det versert uriktig informasjon om hormoner på sosiale medier, og helsestasjonen jobber iherdig for å slå hull på disse mytene. Samtidig har klamydia- og gonorétallene økt, og det er flere som tester positivt på graviditetstester.

– Influensere på sosiale medier ber ungdommene holde seg unna hormoner for å få et bedre liv, og dette er kunnskapsløse påstander. Vi har økende klamydia- og gonorétall, og det er viktig å få ungdommene til å forstå hvorfor det er lurt å bruke prevensjon i stedet for å ty til nødprevensjon og eventuelt ta abort, forklarer avdelingsleder Jeanette Slenes Nilsen.

For å nå ut til enda flere ungdommer og komme mytene til livs har helsestasjonen opprettet en Instagramkonto hvor de legger ut forebyggende og helsefremmende informasjon. Og de oppfordrer også foreldre til å følge dem.

– Vi ønsker å gi trygg og riktig informasjon til både ungdom og foreldre. Det er nyttig at foreldre får den samme informasjonen. Her tar vi opp alle slags temaer om rus, psykisk, fysisk og seksuell helse, og man kan snakke sammen om det rundt middagsbordet, oppfordrer Sakrisvold.

– Mange foreldre får seg en wake up-call når de leser det som legges ut på @unghelseasker. Det er ikke alle foreldre som vet hva som rører seg der ute, påpeker Kirkerud.

Helsestasjon for ungdom

• Vi har to avdelinger i Asker kommune: Midtbygda og Asker sentrum
  • Midtbygda: mandag 14–17.30
  • Asker: tirsdag og torsdag 15–19.30, onsdag 15–17
  • Tilbudet er gratis, og man trenger ikke bestille time på forhånd. Bare møt opp og trekk kølapp.
  • Følg helsestasjonen på Instagram: @unghelseasker

Tekst: Lisa Vilbo