Et møte med Slemmestad skolekorps

Det tørkes støv av marsjheftene. Slemmestad skolekorps gleder seg til å skape stemning på 17. mai.

fire barn bak hverandre på rekke, blåser i ulike instrumenter. To grutter fremst, to jenter i bakgrunnen
I FORM: Andreas Eskeland, Simon Gabriel Oliva, Martine Berg og Ida Engelsåstrø i Slemmestads juniorkorps gjør sitt for å prikke inn formen til 17. mai. Foto: Elin Eike Worren

Det er torsdag kveld i gymsalen på Slemmestad ungdomsskole. Aspirant-, junior og hovedkorpset i Slemmestad skolekorps har hatt øvelser hver for seg, nå er hele gjengen samlet til felles gjennomgang. Det finpusses på slageren «Smoke on the water», som snart skal framføres på konsert. Om ikke lenge skal gode marsjsko, instrumentklyper og marsjhefter finnes fram.

Koronaen har lagt en seriøs demper på marsjutfoldelsen i alle landets korps, og nesten tre år har gått siden forrige gang korpsene kunne gi full gass på nasjonaldagen. De to foregående årene har det vært pop-up-konserter: Publikum har ikke fått lov til å oppsøke korpsmusikken, korpsene har måttet oppsøke publikum. I år er det annerledes, eller slik som det pleier å være, strengt tatt. Og Slemmestad skolekorps gleder seg til å lede an i et skikkelig 17. mai-tog igjen.

Det farlige drill-livet

En energisk gjeng med barn og unge i Slemmestad skolekorps sin drilltropp gjør koordinerte hopp og kast med drillstavene i egen sal, og lyden av «Smoke on the water» kommer ut av en liten ghettoblaster som står på gulvet.

– Drilltroppens leder,  Andrine Hasselø Roaldsøy,  samarbeider tett med korpsets dirigent, Geir Aage Sveen, for å finne repertoar som egner seg for både drillerne og musikantene, sier Slemmestad skolekorps nestleder Nils Kåre Lohne-Fosserud.
Drillerne gjør seg klare for en av vårens konkurranser. De har hatt dugnad og sydd ekstra perler på draktene sine. – Perler må til for ekte drillere, forklarer Lohne-Fosserud. Som legger til at drill-livet også kan være en walk on the wild side.
– På konkurranser er oppvarmingsområdet livsfarlig å oppholde seg i, sier han.
– Vi har alltid isposer i bakhånd, både småskader og hjernerystelser er vanlig, legger den rutinerte drilleren Madeleine til. Etter en lang karriere som driller, vet hun hva hun snakker om. Ellers har drilltroppen akkurat fått ny tamburmajor i Ingrid Olava, som teller med stødig stemme mens programmet skrider frem. Drillerne lover også å være i toppform til nasjonaldagen.

Samarbeid styrkes

I Asker kommune er vi så heldige å ha hele 12 skolekorps, disse øver på skolene. I tillegg har alle musikantene ukentlig undervisning på sitt instrument. De tolv skolekorpsene er, i tillegg til Slemmestad, Asker, Bondi og Vettre, Arnestad, Borgen, Frydenlund, Heggedal og Blakstad, Holmen, Nesøya, Røyken, Sætre og Folkestad, og Tofte skolekorps.

Nytt fra høsten 2022 er også at den nye samarbeidsmodellen mellom kulturskolen og de ulike lokale skolekorpsene trer i kraft. I korte trekk betyr den nye organiseringen at man økonomisk styrker skolekorpsenes dirigenter og kapasiteten hos instrumentlærerne. Samtidig gjør man det billigere med spilletimer for elevene, og ansvaret for instrumentalopplæringen legges til kulturskolen.
 – Arbeidet med ny korpsmodell har vært inspirerende, sier Asker kulturskoles rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke.

Sammen med avdelingsleder for musikk, Tor Åge Moan Schunemann, har han jobbet sammen med alle skolekorpsene, orkesteret, Norges Musikkorps Forbund (NMF), De Unges Orkesterforbund, kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon i Norge og Norsk kulturskoleråd for å finne fram til en god modell for samarbeidet.
 – Så nå er det all grunn til å glede seg til 17. mai framover, både i år, men også i årene som kommer, avslutter Gjerdingen Bakke.

Tekst: Astrid Urdal