Fra utenfor til innenfor i Ombruksbutikken

Det er mange grunner til at det kan være vanskelig å få voksenlivet på skinner. Man kan falle utenfor eller ikke finne seg til rette, og den kronglete stien mot skole og jobb kan virke uoverkommelig smal. Da er det bra at det finnes steder som ombruksbutikkene i Asker.

To unge menn og en dame sitter i hver sin lenestol rundt et bord. De ser på hverandre og smiler. På bordet står mye servise.
Dag (t.v.), Itamar og Astrid Solum, her i ombruksbutikken på Jørgensløkka som feiret 25-års jubileum i fjor. Disse stolene er i topp stand, takket være Dag. Han fant dem i begredelig stand på Yggeset. Foto: Vibeke Glosli

Ombruksbutikkene på Jørgensløkka i Asker sentrum og i Åsveien i Sætre, byr på mang en skatt, men butikkene er også et tett samarbeid mellom Asker kommune og NAV Asker.
– Hit kommer personer, først og fremst unge, som av en eller annen grunn har falt utenfor, forklarer Astrid Marie Solum, avdelingsleder på NAV. Når en ungdom kommer inn i teamet, starter de med å se personen.
– Vi bruker tid til avklaring og kartlegging. Hvor trykker skoen for akkurat denne deltakeren? Hvordan kan vi hjelpe ham eller henne videre? Hovedfokuset er arbeidstrening, og verktøyet er de to butikkene og driftsgruppen vår. Driftsgruppen jobber i samarbeid med Asker kommune, og gjør alt fra å klippe gress og flytte kontormøbler, til å pusse opp kommunale boliger.

Tett oppfølging

Avdelingen har rundt hundre deltakere innom i løpet av året.
– Det tar tid å komme på godt spor igjen hvis man har vært utenfor en stund, så deltakerne kan være hos oss i opptil ett år. Vi er tett på og kan plukke opp om deltakerne har en dårlig dag, forklarer Solum som også sier at de har klare regler på jobben.
– Vi oppfordrer for eksempel til å ikke bruke mobiltelefonen i lunsjen. Da ser vi gjerne på nyheter for å sikre at deltakerne vet litt om hva som skjer i verden utenfor.
Deltakerne i avdelingen sirkulerer, bare i februar gikk seks av totalt ni aktuelle deltakere videre i ordinært arbeid eller utdanning, men de ansatte er veldig stabile.
– Det gjør at vi får en trygg oppfølging og tilstedeværelse. Av og til kan de ansatte bli som den forelderen eller besteforelderen deltakerne savner i livet.

Vil hverandre vel

Solum setter pris på å se at deltakerne får bedre livskvalitet ved å være med.
– Ofte ser vi deltakere som kommer noen timer i uken, er innesluttet og lite innstilt på veien videre. Så, etter en stund er de kanskje i fulltids arbeid, deltar aktivt sosialt og har fått flere ting i livet på stell. Da blir jeg varm i hjertet, ivrer Solum, som påpeker at avdelingen har lite fravær.
– Deltakerne elsker jobben sin. For mange er det et sted de får utløp for evner som ikke har passet inn tidligere. Her får de tilpasset arbeidsdagen. Vi vil hverandre vel og har som mål å bygge hverandre opp.

En ung mann står på kne ved en bil. Han holder en høytrykkspyler i hendene, ser mot kamera og smiler.
Itamar trives med praktisk arbeid i garasjen på Jørgensløkka. Foto: Vibeke Glosli

Verdifulle arbeidstakere

En av deltakerne er Dag. Han jobber på verkstedet, men er ofte på Yggeset for å finne nye prosjekter til butikken på Jørgensløkka.
– Jeg finner møbler og andre ting som er i stusselig stand. Så tar jeg det med til verkstedet på Jørgensløkka og fikser og rengjør. Han får utløp for kreativitet og praktiske evner, og trives på jobb.
– Det er veldig godt miljø, så det er hyggelig å være her også.
Itamar er enig. Han jobber i driftsgruppen der han denne vinteren har hatt mye å gjøre med å måke snø og bære møbler.
– Jeg liker å gjøre praktiske ting som å fikse gressklippere og skifte dekk, forteller han.
– Det gjør at jeg kan fokusere på jobb og stenge alle andre tanker ute. Både Dag og Itamar er høyt skattede arbeidstakere i avdelingen.

Tekst: Aina Skoland