Gir 92-åring en solid ansiktsløftning

Samfunnshuset på Tofte skal totalrehabilteres. Det sørger penger fra Asker kommune for. En venneforening er stiftet – for å være en aktiv medspiller.

To personer står i døråpningen inn til samfunnshuset, en mann og en dame. Holder i hver sin dør og smiler
VIKTIG SIGNAL: - Rehabiliteringen av samfunnshuset, er et viktig signal om at Tofte tas på alvor i den nye kommunen, sier Frank Tangen. Her sammen med Synnøve Osmundsen. Foto: Tore Shetelig

– Huset trenger en overhaling. Vi skal gjennomføre en total antikvarisk rehabilitering, sier Synnøve Osmundsen.

Hun jobber med innbyggerdialog og frivillighet, og er avdelingsleder for innbyggertorgene på Tofte, Sætre og Holmen.

Selve rehabiliteringen skal skje i løpet av første kvartal i 2023.

– Det er et stort hus, som er godt brukt allerede. Men bygningen har potensiale for mer bruk. Samfunnshuset har sjel og historie, og er en viktig kulturscene. Det har vært kino her hele tiden – sammenhengende fra 1930, forteller Synnøve Osmundsen til Askermagasinet.

Gjorde stort inntrykk

Frank Tangen (66) er vokst opp på Tofte. Han er med i venneforeningen som ble stiftet i slutten av april, og brenner for at huset endelig skal få skinne igjen.

– Jeg var her veldig mye som guttunge. Jeg husker godt at jeg slapp inn på James Bond og Dr. No i 1962, sju år gammel. Det ble sagt at dersom du rakk opp til billettluka, slapp du inn på alt – også voksenfilmer, ler Frank Tangen.

Det gjorde også stort inntrykk på en liten pjokk å se radiokjendisene Gunnar Engedahl og Erling Stordahl opptre. Sangduoen var en gjenganger i «Ønskekonserten» på NRK.

AUF sto naturlig nok sterkt på fabrikkstedet, og det ble spilt mange revyer.

Norsk Bygdekino har i alle år kommet til Tofte. Nå skal det bli enda hyggeligere å se på film – i et nyoppusset lokale, som i dag bærer veldig preg av tidens tann.

– Trenger påbygg

Frank Tangen legger ikke skjul på at de mange ildsjelene i vennegruppen og lokalsamfunnsutvalget ønsker seg noe mer enn en ansiktsløftning av samfunnshuset.

– Vi trenger et mer moderne tilbygg, med bedre plass. Kapasiteten i samfunnshuset er ikke på mer enn 150 personer. I dag er galleriet stengt på grunn av sikkerhetshensyn, men selv når galleriet åpner igjen, blir plassen for liten til konserter og andre arrangementer. Derfor ønsker vi oss et tilbygg på nabotomta.

Påbyggstemaet blir tatt opp på et folkemøte i september. Det blir også rehabiliteringen av samfunnshuset.

– Det er et sterkt engasjement for denne saken. Vi følger godt med, og kommer med våre ønsker og krav. Vi er veldig opptatt av den viktige funksjonen som samfunnshuset har som møteplass, sier Frank Tangen. Han benytter anledningen til å rose kommunen.

– Vi opplever at vi både blir sett og hørt. Kulturfeltet her lengst i sør i Asker, har helt andre betingelser nå enn tidligere.

Tofte Samfunnshus 3.JPG

FORNYES: Samfunnshuset på Tofte skal totalrehabilteres. FOTO: Tore Shetelig

Perle igjen

– Vi skal gjøre bygningen til en perle igjen. Her skal det bli en enda mer levende møteplass enn i dag, selv om huset også i dag er mye brukt, sier Synnøve Osmundsen.

På en liten inspeksjonsrunde innendørs, oppsummerer Frank Tangen:

– Forfallet har fått lov til å bre seg. Dette er ett av de sentrale byggene på Tofte, og det er et viktig at det blir rehabilitert.

Tekst: Tore Shetelig

Tofte Samfunnshus

• Bygget som Folkets Hus i 1930 - på initiativ fra Hurum Celluloseforening og Tofte fagforening.
  • Er i nasjonal sammenheng et sjeldent eksempel på art deco arkitektur fra denne perioden.
  • Det er satt av 1,5 mill. til et forprosjekt. Deretter kommer man fram til prislappen for rehabiliteringen.
  • Huset er registrert som kulturminnebygning med verneverdi.