Gravide Asker-kvinner føler at de er i trygge hender

Det finnes ikke noe mer forebyggende enn å forebygge for barnet i magen, ifølge jordmor Bente Haugrud Johansen. De gravide fullroser oppfølgingen de får ved det nye jordmorsenteret på Midtbygda.

jordmord undersøker en gravid mage. To hender klemmer på magen til en kvinne som ligger på undersøkelsesbenken.
TRYGGHET: Gravide Anine Bjerkek Aasgaard føler seg godt ivaretatt av jordmoren sin. Foto: Elin E. Worren

Jordmortjenesten i Asker kommune har åpnet et nyoppusset jordmorsenter på Midtbygda og ønsker Askermagasinet velkommen inn. Her møter vi Anine Bjerkek Aasgaard (37) fra Sætre, som er på svangerskapskontroll i dag.

– Jeg har blitt fulgt opp av én jordmor hele veien og føler meg godt ivaretatt. Hun har vært opptatt av å spørre hvordan jeg har det og har gitt meg mye informasjon underveis i graviditeten, sier Aasgaard.

Nå er hun i sluttfasen av svangerskapet og har fått vite at barnet ligger i tverrleie, noe som kan gjøre fødselen utfordrende.

– Jordmoren min har gitt meg ekstra oppfølging og trygghet i denne fasen, sier Aasgaard, som fra før har en datter som ble født under pandemien våren 2020.

Da hun var gravid første gang måtte hun forholde seg til mange ulike jordmødre og leger grunnet koronaen. Med den erfaringen i bagasjen, setter hun ekstra pris på oppfølgingen hun får denne gangen.

Varme og faglig dyktighet

Marthe Elise Fottland (30) fra Vollen er også på svangerskapskontroll i dag.

–  Helt fra første gang vi besøkte jordmor Bente, har vi følt at vi er i trygge hender her. Vi har følt oss velkomne og godt ivaretatt, også når det gjelder kunnskap om graviditeten og tiden etter fødselen, sier Fottland.

Dette er 30-åringens første barn, og hun verdsetter både den faglige dyktigheten og varmen til jordmoren.

– Jeg føler at jeg kan be henne om råd så vel som å lufte tankene om jeg har behov for å prate. På hver kontroll følger Bente opp babyens utvikling og min helse. Vi lytter blant annet på hjertelyden og kjenner hvordan babyen ligger i magen, noe som er veldig fint, sier Fottland, som også har deltatt på ammekurs i regi av jordmortjenesten i Asker. Hun opplevde kurset som nyttig og lærerikt, og har også meldt seg på foreldreforberedende kurs sammen med partneren.

Fullverdig tilbud

Fottlands jordmor, Bente Haugrud Johansen, er teamkoordinator for jordmortjenesten i Asker kommune, som teller 12 jordmødre (åtte stillinger), fordelt på Skysstasjonen i Asker sentrum og Midtbygda.

– Vi har et fullverdig tilbud til gravide i hele kommunen. Fra den første kontrollen, der vi kartlegger levevaner og behov for individuell oppfølging utover basisprogrammet. Vi har et tett og godt samarbeid med helsesykepleiere og fastlegene, sier Johnsen.

Hun legger til at de også tilbyr blodprøvetaking, barselbesøk, samt etterkontroll med mulighet for å sette inn LARC (langtidsvirkende prevensjon) og foreta celleprøve.

Foregangskommune

Jordmoren legger ikke skjul på at hun er stolt over tilbudet til alle gravide i storkommunen – med god grunn. Asker er ansett som en foregangskommune på landsbasis. Johansen forteller at de vil arrangere en åpen dag til høsten: En sjekk deg-dag for å ta celleprøver av kvinner i kommunen, som er mellom 25 og 70 år.

– Jeg var 17 år på Ullevål Universitetssykehus før jeg fikk en full stilling i Hurum i 2016. Jeg har tatt med meg nyttig erfaring derfra, og har dessuten hatt stor glede av prosjektmidler fra Helsedirektoratet for å kunne utvikle tjenestetilbudet vårt, sier Johansen entusiastisk.

Det er ikke vanskelig å se at hun brenner for yrket sitt.

– Det finnes ikke noe mer forebyggende enn å forebygge for barnet i magen, fastslår Johansen.

Tekst: Kjersti Salvesen

Jordmortjenesten i Asker kommune

Svangerskapsoppfølging hos jordmor eller fastlege gir trygghet og god forberedelse til fødsel, amming og det å bli foreldre.