Grønnsuperdag for skoler og barnehager i Asker

Fredag 3. juni bllir det nasjonal feiring og markering av barn og unges engasjement for miljø og klima. Alle barnehager og skoler i Asker er invitert til å delta.

barn med ryggen til, har sommerfuglvinger på ryggen. Står foran et blomsterbedd
Foto: Benjamin Pham

– Grønnsuperdag blir forhåpentligvis en skikkelig gøyal dag som vil inspirere barn, lærere, foreldre og nærmiljø til å ta bedre vare på naturen, sier Linda Cecilie Dale, som er prosjektleder i Grønt Flagg, en miljøsertifiseringsordning for skoler og barnehager. I Asker kommune er det vedtatt at alle kommunale barnehager og skoler skal Grønt Flagg-sertifiseres.

Dagen skal være positiv, mangfoldig og lavterskel

– Det er ikke nødvendig å sette av en hel dag, eller finne på så mye ekstra for å bli med på dagen.

Noen vil kanskje bruke en dag ute i naturen, andre vil joggeplukke plast i gymtimen eller forberede kjøkkenhager, bruke tiden til å så bievennlige planter, lage et klimavennlig måltid, arrangere en klesbyttedag – eller lage kunst og leker av gjenvunnet materiell, sier Linda Cecilie Dale.