Lyser opp hverdagen

– God morgen! Etterfulgt av et stort smil og en hjertevarm latter, går helsefagarbeider James Brimah inn døren til dagens første besøk. Humøret hans smitter, og smilet blir fort gjengjeldt på innsiden.

Nærbilde av en mann er på veiut av en bil. Han ser over døra mot kamera og smiler.
Smilet er James’ kjennemerke, og det er med han på alle dagens hjemmebesøk. Foto: Erik G. Vangsnes

– Mange brukere sover dårlig, og har mye å tenke på. Flere er også alene store deler av dagen. Da hjelper det kanskje litt å se et vennlig ansikt. Jeg kommer alltid i godt humør, og prøver å muntre opp i de minuttene jeg er på besøk, smiler James, og forteller at mange kaller han et lyspunkt i hverdagen.

På dagens arbeidsliste har han 13 hjemmebesøk. Vanligvis er det flere, gjerne opp mot 20. At listen ikke er så full i dag, betyr at det er satt av lang tid hos noen av brukerne. Tid til omfattende stell og dusjing.

– På det første besøket er det viktig at jeg passer klokka. Han skal videre på dagsenter, og før det skal vi rekke både stell og frokost. Det går nok fint altså, forsikrer han med et smil.

«Alt» på mobilen

Arbeidslisten har James med seg på mobilen. Her registrerer han både når et besøk starter, og når han setter seg i bilen igjen. På den måten vet kollegaer hvor han er til enhver tid. I bilen legger han inn korte beskjeder og dokumenterer om brukeren han nettopp har besøkt. Alt fra tomt for hansker eller bandasje, til helseopplysninger som temperatur, manglende matlyst eller blodsukkernivå for personer med diabetes. Deretter kjører han videre til neste hjem på listen. Han er godt kjent, og trenger ingen gps i bilen.

– Jeg jobber i avdeling midt 2, og har besøk i Røyken, Spikkestad, Hyggen, Bødalen og Åros. Det er et stort område, og betyr at det går med mye tid til kjøring. I dag er det heldigvis ikke så langt å kjøre mellom hvert besøk, så jeg har bedre tid, forteller han.

Før han satte seg i tjenestebilen i dag tidlig, var det morgenmøte og rapport sammen med kollegaer i lokalene på Midtbygda. Ved sykdom kan det bli rokkeringer i planlagte arbeidslister.

– Ingen dager er like, men vi hjelper hverandre og støtter hverandre. Jeg trives utrolig godt, smiler James.

En mann er på vei mot et hus, vi ser ryggen hans hvor det står Asker kommune på en blå jakke.
I løpet av en vakt er en ansatt i hjemmetjenesten innom 10-15 brukere. Foto: Erik G. Vangsnes

 

– Glad når du kommer

Det er stor variasjon i oppgaver på dagens besøk. Smilet er likevel med hele tiden.

– Jeg blir alltid så glad når James kommer. Han er stødig, kjenner meg godt, og jeg føler meg trygg. Det gjelder alle ansatte i hjemmesykepleien som er innom, selv om James er noe eget, forteller Brit, en av brukerne James er på besøk hos i dag.

– Jeg synes jeg blir tatt godt vare på.

Ektemannen nikker bekreftende, og forsikrer at de er takknemlige for den hjelpen de får hjemme. Selv blir han også i godt humør når han hører latteren til James inne fra badet.

– Hjemmesykepleien er mye! Vi skal gi innbyggere helsehjelp til ting de ikke klarer selv, slik at de kan bo hjemme lenger. Det handler mye om personlig hygiene, men også kosthold, medisiner og trygghet, forklarer James.

En vanlig dag på jobb innebærer gjerne alt fra sårstell og dusjing, til dialyse, utlevering av medisiner, bytte av stomiposer eller kateter, måltider og sondemating.  

– Mange av brukerne våre har en trygghetsalarm, hvor det går et varsel til en alarmsentral om han eller hun trykker. Derfor er det viktig at vi alltid sjekker at brukerne har på seg denne.

Nærbilde av en mann på vei ut av en bildør. Han ser mot kamera og smiler.

Med varierte dager og mange hjemmebesøk, kan ikke James tenke seg noen bedre arbeidsplass. Erik G. Vangsnes

 

– Beste arbeidsplassen!

James kom til Norge og Røyken for elleve år siden. Tidligere hadde han jobbet i andre bransjer, både i hjemlandet Sierra Leone og i Hellas. I Norge fristet det med jobb innen helse.

–  Jeg er veldig glad i å hjelpe andre, og jeg trives godt sammen med eldre mennesker. Sånn sett er jobben min helt perfekt for meg, smiler han.

Etter fullført introduksjonskurs og norskopplæring, tok han fagbrev som helsefagarbeider gjennom prosjektet «Menn i helse».

–  Jeg fikk fast jobb med én gang jeg fikk fagbrevet i 2019, og her har jeg tenkt til å bli!


Hjemmetjenesten

  • Asker har omtrent 300 årsverk i hjemmetjenesten, med 238 av dem i turnus.
  • Til sammen gjennomfører de rundt 11 500 besøk hver uke.
  • I løpet av en vakt er hver ansatt i gjennomsnitt på besøk hos mellom 10 og 15 brukere.

 

Tekst: Marit Asheim