Samarbeid om aktivitetsrom for barn og unge

– Det er gøy at vi får være en del av fremtiden til innbyggertorget. Det var spennende å få designe et helt eget rom, forteller Jakob Lasse Engen (17), elev ved barne- og ungdomsarbeiderlinja på Røyken videregående skole, som har vært med på å utforme det nye aktivitetsrommet på Teglen.

Ågtte ungdommer sitter rundt et langt bord. På bordet ligger stoffrester i mange ulike farger. Ungdommene ser på hverandre og smiler.
Elevene på Røyken videregående er enige om at det har vært spennende å få jobbe med et reelt oppdrag for innbyggertorget. Fra venstre Mia Eline Bergan, Frida Sørlie Gjevre, Jakob Lasse Engen, Astrid Sofi Bakken, Aurora Emilie Smith Gudem, Nathalia Hope Eriksson, Vilde Hermine Victoria Sjokolade Spangen-Andersen og Caroline Hvalstad. Foto: Heidi Dokter

Da Spikkestad innbyggertorg ville gjøre et av møterommene i Teglen - Spikkestad kirke og kultursenter om til aktivitetsrom for barn og unge, ba de interiør- og eksponeringsdesignlinja (IEA) samt barne- og ungdomsarbeiderlinja (BUA) ved Røyken videregående skole om hjelp til utformingen. Resultatet ble lagt frem for en komité fra kommunen og kirken, som ble svært imponert over de gode løsningene elevene hadde funnet.

– Poenget var å få frem alle gode ideer, så vi inviterte til et samarbeid. Det var fint at de tenkte andre og nye tanker. Det så vi stor verdi av, forteller prosjektleder for Spikkestad innbyggertorg, Torbjørg Raen. For innbyggertorget var det viktig å bruke lokale krefter og lage læringsmuligheter for skolene.

– Dette er et veldig godt alternativ til å leie inn en konsulent. Elevene ble behandlet som reelle konsulenter om et reelt behov, forklarer Raen.

Spennende samarbeid

De 15 VG2-elevene ble delt inn i fire grupper på tvers av klassene for å idémyldre og finne gode løsninger innenfor gitte rammer. Elevene ved barne- og ungdomsarbeiderlinja var opptatt av trygge omgivelser for barna og legge til rette for god lek, mens interiør- og eksponeringslinja bidro med selve utformingen av rommet.

– Samarbeidet gikk bra. Begge klassene hadde god forståelse for at vi har kompetanse på hvert vårt område og lot hverandre slippe til, forteller Frida Sørlie Gjevre (18) fra BUA.

– Det var gøy å samarbeide med andre klasser og se at ideene ble virkelig, utenfor skolen, sier Aurora Emilie Smith Gudem (17) fra IEA.

Elevene tok utgangspunkt i at rommet skal brukes som aktivitetsrom, men må være fleksibelt møblert slik at det kan brukes til ulike formål av enkeltindivider, små og større grupper, ha oppbevaringsplass og en lese- og kosekrok.

– Vi har praksis i barnehage og på barneskole, så vi vet hva barn liker. Vi blir et talerør for barna og kan utforme rommet på en måte som er trygt for dem, forteller Mia Eline Bergan (17) fra BUA.

Tre ungdommer sitter lent over et bord, ser på hverandre og snakker sammen. På bordet ligger stoffprøver i ulike farger.
Elevene gleder seg til det nye aktivitetsrommet står klart før jul. Foto: Heidi Dokter

Nyttig erfaring

– Det var gøy at vi hadde så mye frihet til å velge tema og farger, sier Vilde Hermine Victoria Sjokolade Spangen-Andersen (18) fra IEA.

Merethe Duvholt er lærer på interiør- og eksponeringsdesign og synes det er flott at skolen får være med på reelle prosjekter.

–  Vi fikk jobbet med mange av kompetansemålene på en fin måte, og det er motiverende med reelle caser. Det er en god mestringsfølelse å teste ut ideene i det virkelige arbeidslivet, forklarer hun. Også elevene satte pris på yrkeserfaringen.

– Vi jobber med fiktive kunder på skolen, så det var fint å jobbe med en ekte kunde og få ordentlige tilbakemeldinger, forteller Pilar Garzia Herrera (17) fra IEA.

– Det var spennende at vi ble inkludert i prosjektet og at de tenkte at vi har kompetanse til å bidra. Alle på Teglen var mottakelige for våre meninger og forslag, og de ville ha vår hjelp. Det var veldig fint, tilføyer Bergan.

Elevene var på befaring på Teglen i januar, og jobbet med prosjektet frem til presentasjonen like før vinterferien. Nå skal de være med i planleggingen videre, når også byggfag skal inkluderes i prosjektet.

– Vi ønsker bærekraft og redesignperspektiv, så vi skal lete etter brukte møbler som kan bygges om og brukte tekstiler som kan sys om, opplyser Raen.

De håper at rommet står ferdig før jul, klart til å tas i bruk av små og store.

Tekst: Lisa Vilbo