Storsatsning på kunst i offentlige rom på Borgen

Til glede for alle som bor i nabolaget og som besøker Borgen er flere kunstprosjekt laget til nye Søndre Borgen helsehus og den nye aktivitetsparken.

En paviljong med søyler i ulike farger står i midten av bildet. I bakgrunnen ses en ballbinge og noen hauger med snø.
I aktivitetsparken på Søndre Borgen står Camilla Løws skulptur "Portalen". Den er godt synlig i landskapet og skaper et naturlig samlingspunkt. Foto: Jannik Abel

Inn i skogens hemmelige rom

Billedkunstner Apichaya Wanthiang har malt seks veggmalerier i Søndre Borgen Helsehus som tar oss med inn i skogens mange rom. De har fått tittelen «Try walking backwards, she said». Når vi beveger oss gjennom etasjene er det som vi følger en sti gjennom skogen, som bukter seg i uante retninger. Alle motivene har en tilknytning til det lokale landskapet nær Borgen i Asker, som Semsvannet, Svartputt, Solli Gård og Lille Sandungen. Det er som om kunstneren har hentet inn den omkringliggende naturen og latt den få plass i bygget.

Stein som vil berøres

Til uteområdet ved Søndre Borgen Helsehus, har Peder Istad laget skulpturgruppen "Innsikt" og den frittstående skulpturen "Utsikt". Kunstneren har fulgt steinene fra den blir hentet ut fra steinbruddet og frem til verket er ferdig montert. Skulpturene er utført i ulike typer granitt og i bergarten diabas, og de har noe lekent ved seg. De ser på et vis myke ut der de står. Enkelte av dem ser også ut til å kunne lette fra grunnen. Skulpturene har ulike overflater, noen er slipt og polert og glatte, andre er krysshamret og ru. Alle inviterer de oss til å sitte ned, lene oss inntil eller la hånden stryke over de ulike overflatene.

Den frittstående skulpturen Utsikt står i ly av et gammelt frukttre mellom Helsehuset og naboeiendommen Kulturhagen, og skaper en forbindelse mellom de to områdene. Slik skulpturen er plassert fungerer den også som et utfluktsmål for folk i nærmiljøet, kanskje spesielt for pasientene på helsehuset.

En skulptur med tre separate steiner, i ulike former.
Foto: Jannik Abel

Stier som forgrener seg

I aktivitetsparken på Søndre Borgen står Camilla Løws skulptur "Portalen". Den er godt synlig i landskapet og skaper et naturlig samlingspunkt. Den er laget i miljøstål og pulverlakkert i distinkte farger – hvit, sort, neongul, gressgrønn og pastellrosa – og har en base av røykengranitt. Slik den står i landskapet, kan den minne om en paviljong eller kanskje et lite tempel. Og, som tittelen tilsier, en portal. Vi inviteres til å ta den i bruk – men hvordan er opp til oss. Vi kan gå gjennom den fra alle sider, lene oss inntil den, klatre på steinene, eller sette oss ned. Vi kan betrakte den på avstand, men vi kan også bli en del av den.

Asker kommunes kunstordning

Kunstprosjektene har blitt finansiert gjennom kommunens kunstordning, ved at det settes av 1% av budsjettet i nye byggeprosjekter til kunst i offentlige rom.

Sjekk ut nettsiden for mer informasjon og bilder om kunstprosjektene på Borgen, og om kommunens helhetlige arbeid med kunst i offentlige rom.

Tekst: Nina Mauno Schjønsby og Halvor Haugen