Tilrettelagt feelgood

– For elever med et tilrettelagt tilbud handler timene på kulturskolen om musikkglede. Vi ønsker at de skal ha gode musikalske opplevelser, forteller musikkterapeut og -pedagog Ingrid Ryeng Thorstensen.

I forgrunnen sitter en jente i rullestol med en ipad på fanget. På skjermen er ulike symboler. En dame sitter på huk ved siden av, ser på jenta og smiler.
På iPaden har Naomi grafiske symboler som kan settes sammen til setninger. Foto: Erik G. Vangsnes

Fredag ettermiddag, og over det ganske land er familier i gang med å raspe ost og varme tortillalefser. På Asker kulturskole åpner Ingrid døren for neste elev, trettenårige Naomi Suliman som ruller inn i rommet med et smil så stort at det fyller hele kroppen.  
– Hun elsker disse timene. Hun har en Ipad der det er et symbol for musikkundervisningen, og hun trykker stadig på det symbolet for å få vite når hun skal tilbake til Ingrid og alle instrumentene, forteller Naomis mor, Wissal Suliman.

Kommunikasjon og cymbal 

– I kulturskolen er vi vanligvis opptatt av at elevene skal utvikle seg på et instrument eller i et fag. I tilrettelagt undervisning er det derimot mest fokus på den musikalske opplevelsen der og da, sier Ingrid, og legger til at kommunikasjonen med elevene krever at hun er åpen for svært ulike måter å uttrykke seg på.   
– Disse elevene har ulike utfordringer, og noen ganger må man gjøre en liten ekstrainnsats for å få til en god dialog. Det å oppnå dialog blir i de tilfellene en viktig del av undervisningsopplegget.    

Med Naomi er imidlertid ikke kommunikasjonen noe vanskelig.  
– Naomi bruker noe tegnspråk. Dessuten er både kroppsspråk og lydene hennes tydelige. Jeg er sjelden i tvil om hva hun mener, forteller Ingrid, mens Naomi er opptatt av fotografen og gjør tegnet for å få ham til å ta bilde. Naomi har i tillegg en iPad med grafiske symboler som kan settes sammen til setninger, og spilles av så ordene leses høyt. Via Ipaden velger Naomi cymbal, og Ingrid henter cymbalen før hun setter seg til pianoet slik at de sammen kan spille velkomstsangen.  

Populært tilbud 

– Vi har elleve elevplasser med tilrettelagt musikkundervisning, og skulle gjerne utvidet tilbudet. Det står flere på venteliste, og vi ser at det er et udekket behov her, sier Frøydis Rui-Rahman, rektor ved Asker kulturskole. Hun legger til at kulturskolen skal være et sted for alle, og at skolen hele tiden etterstreber en mangfoldig elevsammensetning.  
– Det å jobbe for flere elevplasser på det tilrettelagte tilbudet hører naturlig med i den sammenheng. Kanskje kan vi jobbe sammen med andre tjenesteområder for å finne fram til gode samarbeid, og på den måten øke tilbudet til gruppen generelt, sier hun.   

En jente i rullestol sitter bak et trommesett med trommestikker i hendene. Hun smiler. I forgrunnen er en dame med en gitar i hånda på vei mot rollestolen. I bakgrunnen står et piano og et trommesett til.
Ingrid bytter mellom de ulike instrumentene i rekordfart. Foto: Erik G. Vangsnes

 

Er du veldig glad og vet det, spill på blått egg 

I undervisningsrommet bytter Ingrid til gitar og finner fram rytmeegg i ulike farger, så synges det et vers for hvert av eggene: «Er du veldig glad og vet det, spill på blått egg».  
Naomi vil gjerne ha eggene tilbake igjen på hylla med en gang de har vært i bruk, og Ingrid går i skytteltrafikk med egg i blått, rødt, gult og grønt mens Naomi heier. Så får Naomi overta gitaren.  
– Instrumentet er stemt slik at det blir en D-dur-akkord når man drar fingrene over. På den måten skapes fine harmonier uten at eleven må kunne gitargrep, forklarer Ingrid, mens hun hjelper Naomi å få tak på instrumentet. De finner fram sangkort, der hvert kort har illustrasjon og tekst til en barnesang. Stemningen står i taket når favoritten «Fader Jakob» blir trukket ut av bunken.  
– Etterpå skal vi fortelle mamma hvor mange sanger vi har sunget fra sangkortene, sier Ingrid.    
Timen er over, og Naomi kjører rullestolen med stødig hånd gjennom døråpningen.  
– Fem sanger, sier Ingrid og viser fram fem utstrakte fingre til både Naomi og mor. Hele fem sangkort fikk de sunget, mens de samtidig benyttet seg av marakas, gitar, rytmeegg og tromme. Ikke mange som kan matche en slik innsats en fredag ettermiddag.   


Tilrettelagt musikkundervisning

  • Asker kulturskole har 11 elevplasser for barn og unge med spesielle behov.
  • Elevene undervises av en som både er musikkterapeut og musikkpedagog.
  • Det er i dag venteliste på tilbudet. 

 

Tekst: Astrid Urdal