Magisk fantasiverden inntar Asker kulturhus

300 ungdommer møtes til Constellation lørdag 18. juni for å dyrke nerdekultur. Constellation er Askers største arrangement av og for ungdommer.

scenebilde, med en sterk og gul lysstråle som treffer en person kledd i svart. Mørk bakgrunn.
CONSTELLATION: Aiden Østby Johansen som Kravitz fra The Adventure Zone. Foto: Astrid Wermåker

Ungdomsorganisasjon Radar Event har i fire år arrangert Constellation i samarbeid med Ungkultur Asker og Infected LAN. Jennifer Maricela Ulloa Moreno er nestleder i Radar Event og Constellation og er en av ungdomsarrangørene.

– Nå er det kult å være nerd, sier hun, og forklarer litt om hva nerdekultur er:

– Nerdekultur er å være over gjennomsnittet interessert i tegneserier, spill, animasjonsfilmer og serier.

Vær deg selv – eller en helt annen

– Nerdekulturen er for alle, og friheten med Constellation er at det er plass til alle, man kan være seg selv, eller velge å være en helt annen om man vil, forklarer Jennifer.

Constellation er et Cosplay-arrangement. Ordet Cosplay er en blanding av ordene «costume» og «play» – på norsk kostyme og lek eller rollespill – og Cosplay har sine røtter tilbake til amerikanske sci-fi messer på 60-tallet, hvor Star Trek-fans kledde seg opp som sine favoritt-figurer.

Radar Event satser stort

Constellation er en av hovedsatsningene til Radar Event. Her får deltakerne oppleve alt fra sci-fi, anime og fantasy. Det arrangeres rollespill, leker, shows, konkurranser, art-stands hvor man selger sin egen kunst, til og med en egen maid og butler café. Du kan også komme for å game og spille brettspill i en spill- og lekesone.

Skaperglede og felleskap

Det ligger utallige timer bak arbeidet med å etterligne sin favorittkarakter og superhelt fra fantasy-filmer, dataspill eller og serier. Mange lager også sin helt egen karakter.

Inspirasjon hentes fra alt fra japansk populærkultur til Game of Thornes. Det bygges, males og sys kostymer, sminkes, og øves. Yogamatter og sitteunderlag brukes til å lage rustninger og noen lager egne parykker. Det handler om skaperglede og felleskap med andre som liker samme serier og spill. Ungdommene kan sies å være multitalenter innenfor det som er hele prosessen fram til et ferdig kostyme.

Av og for ungdommer

Constellation er et arrangement laget av ungdommer, for ungdommer. Ungdomsarrangører vet hva publikum vil ha, og selv får ungdommene god erfaring i å planlegge og gjennomføre en event for flere hundre deltakere. Det gir relevant og god jobberfaring.

– Det beste med å være ungdomsarrangør er å lage en møteplass og skape noe sammen med venner og for venner. Det er hardt arbeid, men veldig lærerikt, og gir en mestringsopplevelse for livet, sier Jennifer.

Fikk økonomisk støtte fra kommunes Aktivitetspott

Jennifer forteller at de søkte kommunes Aktivitetspott for å komme i gang igjen etter pandemien, og at de ønsket å holde billettprisene nede, og samtidig satse på et program med høy kvalitet og for å skape de sosiale sonene.

– Vi ønsket at dette arrangementet skulle nå ut til så mange ungdommer som mulig, og vi er glade for at tilskuddet fra Aktivitetspotten har gitt mulighet for at flere kan være med.

Noe du lurer på?

Trenger du oppklaring eller ordforklaringer etter å ha lest denne artikkelen? Ta gjerne kontakt med de som virkelig kan forklare det hele – ungdommene selv!

Tekst: Marte Kvernland

Søk om støtte fra Aktivitetspotten

Ønsker du eller din forening å bidra til aktiviteter, arrangementer og prosjekter i Asker-samfunnet? Søk om midler fra Aktivitetspotten. Søknadsfrist er 1. september og 1. november. Les mer om Aktivitetspotten.