Vinnere av Innovasjonscamp 2022 er kåret

Fredag 10. juni var det duket for den store finalen i Innovasjonscamp 2022. Det var tett kniving om pallplassene etter at juryen hadde fått servert 24 innovative og kreative forslag til hvordan man kan gjøre Kyststien mer attraktiv.

Tre elever som er vinnere poserer med diplom
Prosjektet OSEH-bryggen fra Landøya Ungdomsskole ble vinnerne av Innovasjonscamp 2022. Fra venstre Sara Vikane, Oskar Aftret-Sandal og Emilia Marie Montriou-Husum. Foto: Vibeke Glosli

Alle åttendeklassinger i kommunen fikk et oppdrag: Kom med forslag til hvordan vi kan gjøre Kyststien mer attraktiv. 24 bidrag kom til finalen i Asker kulturhus, og etter at finalepresentasjonene var unnagjort, oppsummerte ordfører Lene Conradi:

– Vi har sett mange gode ideer som både kommunen og unge gründere kan ta tak i, og jeg håper virkelig at dere beholder den gründerånden dere har vist på scenen i Kulturhuset i dag, sa hun.

Hun medga at det slett ikke var noen lett jobb å utrope de tre pallplassene, og erklærte at de øvrige 21 bidragene kom på en knallsterk delt fjerdeplass.

– Men den største vinneren, mente hun, er oss i Asker kommune som har fått en velfylt idébank vi kan bruke i arbeidet vårt framover.

På pallen

På tredjeplass kom elevene fra Risenga ungdomsskole. De ønsket å bygge tretopphytter og et utsiktstårn på Sjøstrand. Elevene fra Torstad ungdomsskole tok andreplassen med sitt forslag om å lage et system for å samle poeng ved å gå tur langs kyststien, og finne kunstverk laget av lokale, unge kunstnere. På toppen av pallen kom likevel elever fra Landøya ungdomsskole, som presenterte sitt prosjekt; OSEH-bryggen. Navnet var tatt etter de fire elevene som har deltatt i prosjektet; Oskar Aftret-Sandal, Sara Vikane, Emilia Marie Montriou-Husum og Håvard Otterhaug.

Trygt og bærekraftig

– Vi ønsker å bygge en brygge av gjenbruksmateriale. Den skal passe inn i naturen, og kan for eksempel plasseres i Slemmestad der man lett kan komme til med buss, båt og på andre måter, forteller Vikane, og de andre stemmer i. – Det må være en trygg badeplass, med badevakter, og gode muligheter for å parkere elsparkesykler og lignende, fortsetter Montriou-Husum. – Og ikke minst gode aktiviteter, som for eksempel konkurranser på fredagene, legger Aftret-Sandal til.

Vinnerne ble kronet med heder og ære, kinobilletter og noen kroner til klassekassen. Det ble imidlertid lite tid til å hvile på laurbærene, da vinnergruppa stiller i kommunestyremøtet allerede tirsdag 14. juni for å presentere sitt forslag for politikerne.

Tekst: Aina Skoland